Religious Narrations in Ashoura’s Killing Places: Narrations of Holy Qasem Ibn Hassan in Three Historical-Fictional Killing Places: Rozatolshohada, Toufanolboka and Moharagholgholoub

Document Type : Original Article

Author

Associate Professor in Persian Language and Literature, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran

10.22077/jcrl.2022.4900.1020

Abstract

Religious Narration is a literary style in narration of killing places. This style is mostly seen in historical-fictional killing places after the 16th century. Due to their eloquent influence, some religious narrations are gradually accepted as historical reality, and their analysis will fulfil two purposes: (1) recognizing historical and evolutionary development of religious narrations in Ashoura’s narrations in the Persian language, and (2) identifying the origin of some distortions in the historical reports of this event. Killing place researchers classify the killing place and killing place narrations into two general types: valid killing places that mostly include the old resources and writings of the 9–11th centuries, and the resources dealing with story telling that consist of the killing places related to 12–21st centuries. This paper analyzes religious narrations in three historical-fictional killing places, Rozatolshohada, Toufanolboka and Moharagholgholoub, which have provoked serious criticism in terms of historical report criteria, but are valued in terms of literary writing and artistic style. The scope of the research is the narration of Holy Qasem Ibn Hassan’s fights and martyrdom whose narrations in many parts may not be supported by evidence. The results indicate that many religious narrations are related to the dialogue of the characters, especially Imam Hussein’s family members, which in most parts are unfounded and have emotional content.

Keywords

Main Subjects


  • انوری­پور، حسین. (1395). قتیل العبرات (قوت و ضعف گزارش‏های واقعۀ کربلا). تهران: سازمان تبلیغات اسلامی. شرکت چاپ و نشر بین الملل.
  • جدیدی، حمیدرضا. (1400). نقش روضه الشهدای کاشفی در گسترش تحریفات تاریخ عاشورا. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا). ش47. صص 229-258.
  • جوهری، محمد ابراهیم بن محمد باقر. (1393). طوفان البکاء در مصائب ائمۀ اطهار به‏خصوص سیدالشهداء علیهم السلام. قم: طوبای محبت.
  • حیاتی، زهرا. (1398). پیوندهای تاریخ‏نگاری و روایت‏پردازی ادبی در مقتل (تحلیل زمان‏بندی روایتِ شهادتِ حضرت قاسم(ع) در مقتل‏های واقعۀ عاشورا). نقد ادبی. ش48. صص33-79.
  • دهخدا، علی اکبر. (1373). لغت نامه. تهران: دانشگاه تهران.
  • رنجبر، محسن. (1386 الف). سیری در مقتل‏نویسی و تاریخ نگاری عاشورا از آغاز تا عصر حاضر (1). تاریخ در آئینۀ پژوهش. ش 14. صص169-196.
  • رنجبر، محسن ( 1386ب). سیری در مقتل‏نویسی و تاریخ نگاری عاشورا از آغاز تا عصر حاضر (3). تاریخ در آئینۀ پژوهش. ش16. صص 83-121.
  • زمانی، احمد (1386). حقایق پنهان؛ پژوهشی در زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی علیه السلام. قم: بوستان قم.
  • فاطمی، سید حسن (1383). منابع تحریف گستر در حادثۀ عاشورا. کتاب‏های اسلامی. ش17. صص 53-75
  • کاشفی، حسین بن علی (1390). روضه الشهداء. تصحیح: حسین ذوالفقاری، علی تسنیمی با همکاری صبا واصفی. تهران: معین.
  • گروهی از تاریخ‏پژوهان (1393). تاریخ قیام و مقتل جامع سید الشهداء علیه السلام. زیر نظر حجه‏الاسلام و المسلمین مهدی پیشوایی. 2ج. قم: انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
  • محمدزاده، مرضیه (1394). مقتل امام حسین علیه السلام براساس متون کهن. تهران: امیرکبیر.
  • محمدی ری شهری، محمد (1393). دانشنامۀ امام حسین علیه­السلام برپایۀ قرآن، حدیث و تاریخ. [با همکاری] سید محمود طباطبائی نژاد و سید روح الله طباطبائی. ترجمۀ عبدالهادی مسعود و دیگران. ج1. قم: دارالحدیث.
  • معین، محمد. (1360). فرهنگ فارسی. تهران: امیرکبیر.
  • نراقی، ملا احمد (1380). رسائل و مسائل. به کوشش رضا استادی. بخش اول جلد اول. کنگره بزرگداشت ملامهدی و ملا احمد نراقی. قم: سلمان فارسی.
  • نراقی، ملا محمدمهدی (1393). محرق القلوب (غم‏های جانسوز). به اهتمام علی نظری منفرد. قم: سرور.