Pishkhani a memorial element of taziyeh in the rural areas of southern Khorasan (Case Study: Sarkhong )

Document Type : Original Article

Authors

University of Birjand Faculty of Literature and Humanities

10.22077/jcrl.2022.4955.1022

Abstract

Taziyeh is formed from a set of mythical mirrors and religious beliefs.The long-standing connection of poetry, music and drama in this ritual has led to the growth and development of each.Taziyeh is a ritual that can not be done without an introduction and context.Among the preliminaries of the taziyeh, we can mention the Pishkhani which is an entrance for the spectators and listeners to enter the text of the main event.In the present study, which was conducted by documentary and survey methods, the counters of similitude readings in Sarkhong village in South Khorasan, which is one of the oldest similitude centers in the province, have been briefly reviewed and introduced.The importance of the present research is that some of the prefaces introduced in any of the recent written sources are not stated and in a way give more credibility to the originality of the research work. According to the evidence, the existing taziyeh is related to the Qajar period, and the similitude reading ceremony in this village has been performed continuously from this period until today, with all its introductions and endings.

Keywords


آرین‌پور، یحیی. (1372). از صبا تا نیما، تهران: زوار.
برخوردار، ایرج. (1386). موسیقی سنتی ایران، تهران: دفتر پژوهش­های رادیو.
بنجامین، س. ج. و. (1363). ایران و ایرانیان عصر ناصرالدین‌شاه، ترجمۀ محمدحسین کردبچه. تهران: جاویدان.
بیضائی، بهرام. (1344). نمایش در ایران، تهران: کاویان.
درویشی، محمدرضا. (1373). مقدمه­ای بر شناخت موسیقی نواحی ایران، دفتر نخست (هرمزگان، بوشهر وخوزستان). تهران: حوزۀ هنری.
ذبیح­نیا، آسیه و کریمی‌نژاد، نجمه. (1399). «بازتاب برخی از آداب‌ورسوم جامعه ایران در سفرنامه ویلیام فرانکلین». مجلۀ مطالعات ایرانی. س19. ش 37. صص162-139.
جاوید، هوشنگ. (1380). «گذری بر موسیقی در تعزیه». تئاتر. ش 27 و 28. صص 234-224.
جودی، میرزا عبدالجواد. (1386). دیوان جودی. قم: نهاوندی.
حسنی، فاطمه. (1385). «تعزیه و نقش آن در تداوم موسیقی». کتاب ماه هنر. ش 91 و 92. صص 162-156.
 زنگویی، حسین. (1398). تحلیل زبانی متون تعزیه خراسان جنوبی بر اساس سبک‌شناسی لایهای. رسالۀ دکتری. بیرجند: دانشگاه بیرجند.
 ستاری، جلال. (1386). زمینۀ اجتماعی تعزیه و تئاتر در ایران. تهران: مرکز.
سرنا، کارلا. (1362). سفرنامۀ آدمها و آئینها در ایران، ترجمۀ علی‌اصغر سعیدی. تهران: نقش‌جهان.
شاطری، مفید، اسناد شخصی.
ــــــــــــ. (1391). جغرافیای تاریخی و فرهنگی درخش. مشهد: پاپلی.
ــــــــــــ. (1392). حماسۀ عشق (دفتر اول)؛ متن کامل پنج مجلس تعزیه. بیرجند: فکربکر.
ــــــــــــ و مال­اندوز، طاهره. (1398). بینش مذهبی و پدیده­های جغرافیایی؛ حسینیه­ها و تکایای تاریخی خراسان جنوبی. بیرجند: چهاردرخت.
ــــــــــــ ؛ فرزین، مجید؛ ایمان­طلب، کاظم. (1392). «بررسی موسیقی آوازی تعزیه شهادت حضرت علی­اکبر(ع) بر اساس اجرای گروه تعزیه سرخنگ». مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان. ش 27. صص 86-59.
 شهیدی، عنایت­اله. (1378). «نسخه‌های تألیفی و تلفیقی و نگاهی به کتاب مجالس تعزیه». تئاتر. ش 20 و 21. صص 85-36.
صادقی، حمید و دهقان‌نژاد، مرتضی. (1390). «نگرشی بر اجرای آیین تعزیه در آثار سفرنامه‌نویسان دربار ناصرالدین‌شاه». تاریخ در آینه پژوهش. س 8. ش 2. صص132-107.
صالح­پور، اردشیر. (1391). پیشخوانی در تعزیه؛ پژوهشی در نغمات آوازی شبیه‌خوانی. تهران: سورۀ مهر.
عاشورپور، صادق. (1389). نمایش‌های ایرانی، ج 2. تهران: سورۀ مهر.
عزیزی، علی. (1380). «پیشخوانی در تعزیه». تئاتر. ش 29 و 30. صص 299-254.
فتحعلی بیگی، داود. (1371). ویژه‌نامۀ چهارمین جشنواره نمایش­های مذهبی­- سنتی. تهران: انتشارات نمایش.
فرانکلین، ویلیام. (1385). مشاهدات سفر از بنگال به ایران، ترجمۀ محسن جاویدان. تهران: مرکز ایرانی تحقیقات تاریخی.
کام‌بخش، منیره. (1382). «تعزیه و موسیقی». کتاب ماه هنر. ش 65 و 66. صص95-90.
محمدزاده، مرضیه. (1389). عاشورا در شعر معاصر و فرهنگ عامه. تهران: مجتمع فرهنگی عاشورا.
محمدصادق، تانیا. (1385). «بررسی تطبیقی تئاترهای مذهبی میستری و تعزیه». کتاب ماه هنر، ش 91 و 92. صص 169-164.
مهاجری، شاهین. (1381). «موسیقی و تعزیه». فردوسی. ش 3. ص
نوروزی، حامد و مفید، شاطری. (1398). «تداعی؛ ترفندی روای­­- نمایشی برای متادرام گریز در تعزیه». فنون ادبی. ش 26. صص 34-17.
نصری اشرفی، جهانگیر. (1385). ققنوس؛ پیشخوانی‌ها. گوشه‌ها و مرثیه‌ها در تعزیه ایران. تهران: سورۀ مهر.
همایونی، صادق. (بی‌تا). تعزیه و تعزیه­خوانی. تهران: جشن هنر.
ـــــــــــــ. . (1386). کالبدشکافی تعزیه‌های ایرانی. فرهنگ مردم ایران. ش 7 و 8. صص 68-53.
ـــــــــــــ. . (1386). «نمادهای اسطوره­ای در عزا، عروسی، تعزیه و سوگواری­های مذهبی در فارس». کتاب ماه هنر. ش105 و 106. صص50-61.
ـــــــــــــ. . (1377). شیراز خاستگاه تعزیه. شیراز: بنیاد فارس­شناسی.
یوسفیان، شهروز. (1383). «تعزیه: فرازمندی نمایش ایرانی؛ رویکردی نشانه­شناسانه به ساختار زبان اجرایی در شبیه­خوانی ایرانی». خیال (فرهنگستان هنر). ش 12. صص 83-66.