Examining the “Language of Poetry” in the Ashurai Poetry of Mousavi Garmaroudi

Document Type : Original Article

Author

Department of Persian Language and Literature, Payam Noor University - Tehran, Iran

10.22077/jcrl.2023.6549.1054

Abstract

Abstract
Ashurai poems are one of the most common types of ritual poetry in which various manifestations of this great event are presented. “The Beginning of the Mirror’s Light” is one of the most important poems of Ali Mousavi Garmaroudi about Ashura and the epic of Karbala, whose linguistic functions have been analyzed, descriptively and analytically, in the following research. The research has been conduced based on one of the models of examining the language of poetry in three layers: outer layer (verbal literary devices), middle layer (figures of speech) and central layer (core of language: meaning). The model is a comprehensive one and has been used in research on stylistics. The findings indicate that this Ashurai stanza has reached relative perfection in all three layers; that is, the poet has mostly focused on the outer layer and benefited from the techniques of prosody, especially “repetition”; furthermore, he has used figures of speech such as simile, metaphor, irony, and symmetry, (especially simile and mostly synesthesia) in a good quantity and quality. This way the poet’s thought has been better conveyed to the reader. In order to deepen the meaning, along with the rhetorical devices, the poet has also used the provisions of Persian grammar, such as assimilation and transposition of sentence elements, improving the poem in terms of “technique” and “meaning” to a significant extent.

Keywords

Main Subjects


  • بهمنی‌مطلق، حجت‌اله و یهمنی‌مطلق، یدالله. (1391). «نگاهی به قصیده‌پردازی علی موسوی‌گرمارودی». سبک‌شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب). س5. ش2. صص 55-74.
  • پورنامداریان، تقی؛ رادفر، ابوالقاسم؛ شاکری، جلیل. (1391). «بررسی و تأویل چند نماد در شعر معاصر». ادبیات پارسی معاصر. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. ش 1. صص 25-48.
  • خلیلی­جهانتیغ، مریم و دهرامی، مهدی. (1389). «مقایسه توازن موسیقایی و معنایی ردیف در غزلیات سعدی و عماد فقیه». فنون ادبی. س2. ش1. صص 17- 30.
  • دهرامی، مهدی و کمالی‌نهاد، علی‌اکبر. (1394). «حس شاعرانه در سوگ‌سروده‌های موسوی گرمارودی». انقلاب اسلامی(ویژه‌نامه نامه فرهنگستان). س1. ش2. صص 95- 117.
  • زرقانی، سیدمهدی. (1384). «یک الگو برای بررسی زبان شعر». مطالعات و تحقیقات ادبی. س2. ش5 و6 . صص 84-55.
  • زیلایی، عزیز و پاکدل، مسعود و منصوری، سیما و تدینی، منصوره. (1400). « تحلیل سبک شناسی ترکیب‌بند «با کاروان نیزه» علیرضا قزوه». زبان و ادب فارسیِ دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج. س13. ش 48. صص127- 163.
  • سلمانی­نژاد مهرآبادی، ساغر و سیف­، عبدالرضا. (1395). «بررسی اسطوره و انواع آن در شعر معاصر (با نگاهی به شعر موسوی گرمارودی)». پژوهشنامۀ نقد ادبی و بلاغت. س 5. ش 1. صص19-38.
  • شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1380). ادوار شعر فارسی از مشروطیت تا سقوط سلطنت. چاپ اول (ویرایش دوم). تهران: سخن.
  • شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1381). موسیقی شعر. چاپ هفتم. تهران: آگه.
  • شمیسا، سیروس. (۱۳۸۵). بیان. چ ۳. ویراست ۴. تهران: آگه.
  • صفوی، کورش. (1391). آشنایی با زبان­شناسی در مطالعات ادب فارسی. چاپ اول. تهران: علمی.
  • فالر، راجر و لاج، دیوید و یاکوبسن، رومن.  (1381). زبانشناسی و نقد ادبی. ترجمۀ مریم خوزان و حسین پاینده. چاپ دوم. تهران: نی.
  • فرشیدورد، خسرو. (1382). دستور مفصل امروز.چاپ اول. تهران: سخن.
  • قویمی، مهوش. (1383). آوا و القا، تهران: هرمس.
  • کزّازی، میرجلال‌الدین (1373) . بدیع، زیباشناسی سخن فارسی. چاپ سوم تهران: مرکز.  
  • کشتگر، رضا و حسینی کازرونی، سیداحمد و حمیدی، سیدجعفر. (1396). «باستان­گرایی(آرکائیسم) در اشعار نصرت رحمانی و علی موسوی گرمارودی». فصلنامه تخصصی تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی(دهخدا). س10. ش35. صص35- 50.
  • موسوی گرمارودی، علی. (1388). آغاز روشنایی آیینه (ترکیب‌بند عاشورایی در پانزده بند). تهران: سوره مهر.
  • موسوی گرمارودی، علی. (1368). دستچین (گزیده 7 مجموعه شعر) تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
  • نوریان، سیدمهدی و خردمندپور، مسعود. (1393). «مضامین تعلیمی در شعر آیینی». پژوهشنامه ادبیات تعلیمی. س6. ش23. صص17-38.
  • وحیدیان کامیار، تقی. (1367). وزن و قافیه شعر فارسی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
  • همتیان، محبوبه. (1397). «حادثه محوری و هدف محوری در دو ترکیب‌بند عاشورایی (مقایسۀ ساختار بلاغی و محتوای دوازده بند محتشم و چهارده­بند قزوه)». نشریۀ ادبیات پایداری. س10. ش19. صص 380-402.