Mental capture in the ritual image of the tree with a view to the shrine of Agha and the time of shadows

Document Type : Original Article

Author

Department of Persian Language and Literature, University of Guilan

10.22077/jcrl.2024.6939.1074

Abstract

As one of the most important cultural and ritual symbols, the tree plays a prominent role in human perception of existence. This research has been written with the knowledge and use of Francesco Desanctis's point of view, about the fictional image and the real thing. Based on this point of view, representation based on interpretation in mental images has been investigated in two literary works, shrine of Agha by Nima Yoshij and the time of shadows written by Mahmoud Falaki. The present descriptive and analytical research method shows that the images contained in these two works are changed in a dual process in a natural and compatible with reality by passing from their material and objective scope to the abstract concept. In shrine of Agha, Tree is changed from a central concept in a realistic narrative to an abstract concept and an ideal of a profit-seeking individual to reassure people. In the time of shadows, the tree is reflected at the beginning with a symbolic, mythological concept, but at the end of the novel, with the dominance of technology and the modern world, it changes from abstract aspects to superstition to the destruction of the image.

Keywords

Main Subjects


برومبروژه، کریستیان. (1380). «درباره فرهنگ گیلان». ترجمۀ آزیتا همپارتیان. نشریۀ فرهنگ گیلان. ش 5، 6. صص 46- 36.
بهار، مهرداد. (1397). پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگه.
پشوتنی‎زاده، آزاده. (1399). «خوانشی بر کتاب درخت زندگی: سمبل مرکزیت». پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی. ش20(2). صص 1-20.
دوب‍وک‍ور، م‍ون‍ی‍ک‌. (1376). رم‍زه‍ای‌ زن‍ده‌ ج‍ان. ت‍رج‍م‍ۀ ج‍لال‌ ستاری. تهران: نشر مرکز.
دهقانی یزدلی، هادی. (1401). «نشانه‌شناسی رمزگان درخت در روایت‌های عامّه». پژوهشهای ایران‌شناسی دانشگاه تهران. ش12 (1). صص 68-88.
زمرّدی، حمیرا. (1381). «تجلیات قدسی درخت». مجلّۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران. ش 4و5 (591). صص 209-197.
ژیژک، اسلاوی. (1384). گزیده مقالات، نظریه، سیاست، دین. ویراستاران مراد فرهادپور، مازیار اسلامی، امید مهرگان، تهران: گام نو.
شوالیه، ژان‌؛ گ‍رب‍ران‌، آل‍ن‌. (۱۳8۸). ف‍ره‍ن‍گ‌ ن‍م‍اده‍ا: اس‍اطی‍ر، روی‍اه‍ا، رس‍وم‌ و... ت‍رج‍م‍ه‌ و ت‍ح‍ق‍ی‍ق‌ س‍وداب‍ه‌ ف‍ض‍ای‍ل‍ی‌. وی‍راستار ع‍ل‍ی‍رض‍ا س‍ی‍داح‍م‍دی‍ان‌. ت‍ه‍ران‌:ج‍ی‍ح‍ون‌‏‫.
فتوحی رودمعجنی، محمود. (1386). بلاغت تصویر. تهران: سخن‏‫.
ف‍ری‍زر، ج‍ی‍م‍ز ج‍ورج‌. (1396). شاخۀ زرّین: پژوهشی در جادو و دین. ویرایش و مقدمۀ رابرت فریزر. ترجمۀ کاظم فیروزمند. تهران: آگاه.
‏ف‍ل‍ک‍ی‌، م‍ح‍م‍ود. (۱۳۹۳). وقت سایه‌ها. تهران: ثالث.
فیشر، ارنست. (1386). ضرورت هنر در روند تکامل اجتماعی. ترجمۀ فیروز شیروانلو، تهران: انتشارات توس.
کلانتر، نوش‎آفرین؛ صادقی‎تحصیلی، طاهره. (1395). «درخت در نمادپردازی‎های عارفانه و ریشه‎های اسطوره‎ای آن». ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا(س). ش 8 (15). صص67- 92.
ناظمیان، رضا؛ میثاقی، ناصر. (1399). «تقدیس درخت در رمان «درخت انجیر معابد» و «دومه ود حامد»». فصلنامه نشریه زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد. ش 12 (1). صص 160-180.
وارینگ، فلیپا. (1371). فرهنگ خرافات. ترجمه احمد حجاران. ج1. تهران: موافق.
ولک، رنه. (1377). تاریخ نقد جدید. ج4. ترجمۀ سعید ارباب شیرانی. تهران: نیلوفر.
هال، جیمز. (1380). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمۀ رقیه بهزادی. تهران: فرهنگ معاصر.
ی‍وش‍ی‍ج، ن‍ی‍م‍ا‌. (۱۳0۹). م‍رق‍د آق‍ا. ت‍ه‍ران‌: مرجان.
‏یونگ‌، کارل‌ گوستاو. (۱398). ان‍سان‌ و سمبول­­هایش. ترجمۀ محمود سلطانیه. تهرن: جامی.