The tombstones of each historical period are made in accordance with the culture and art of that period and transmit historical, political, religious information and popular beliefs to the future. With the remains of the tombs, and the designs carved on them. The works left in the heart of the stone, as a silent word, introduce the treasure of the art of the past. Tombstones, due to their special relationship with humans, are a suitable platform for displaying thoughts. He and the symbolic images are related to them. Due to the unique geographical conditions and the existence of many habitats, the Lorestan region has an art with its own characteristics. Lorestan has gone through very important historical periods, from That sentence can be referred to the very important historical period of cave dwelling, from this period there is a painting left on the walls of the caves of this area One of the areas under investigation is the caravanserai at the corner of the Shahneshah, which One of the remaining works from the Safavid period, 11 kilometers west of Khorramabad city and in the village is located with the same name, with a tombstone in the historical tomb known as Haji Bektash in Shineh Qali region of Lorestan, based on the historical texts left behind and the beliefs of Ahl Haq, it is possible that this tomb belongs to Sultan Ishaq, who in This article tries to discuss these monuments from the point of view.
احمدزاده، فرید؛ حسینی، سیدهاشم؛ نورسی، حامد. (1397)«پژوهشی بر شناخت مضامین و نقوش سنگ قبور ایل گوران در شهرستان اسلامآباد غرب (شاه آبادسابق)». مبانی نظری هنرهای تجسمی انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران. د 3. ش 1. صص 45-49
اعظمزاده، محمد و پورمند، حسینعلی. (1388). «درآمدی بر نحوه شکلگیری نقوش در سنگگورهای منطقه سفیدچاه». هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی. د 1. ش 39. صص 89-93
ایزدپناه، حمید. (1376). آثار باستانی و تاریخی لرستان. ج3. چاپ سوم. تهران: نشر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
بوکهارت، تیتوش؛ رجبنیا، مسعود. (1365). هنر اسلامی و زبان بیان. تهران: سروش.
پارسا، بهجتالله. (1388). لرستان در باستان و امروز. خرمآباد: انتشارات شاپور خواست.
پویان، جواد؛ خلیلی، مژگان. (1389). «نشانه شناسی نقوش سنگ قبرهای دارالسلام». کتاب ماه هنر. ش 114. شهریور. صص 16-19.
تناولی، پرویز. (1388). سنگ قبر. تهران: ینگاه.
جباری کلخوران، صداقت و خیبری، محمدرضا. (1385). «بررسی سنگنبشتههای تاریخی شهرستان یزد (سنگ قبور قرون 5 تا 13 هجری) با تاکید بر ویژگیهای گرافیکی آن». کتاب ماه هنر. ش 145. صص 56-67
حسنوند، حجت اله. (1388). بررسی فرم و نمادپردازی در سنگ گورهای لرستان با توجه به پیشینه تاریخی و اساطیری. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس. تهران.
خسرونژاد، پدرام. (1377). «سنگ مزارها از پنجرهی مردم شناسی هنر». کتاب ماه هنر. ش1. صص 34-39.
خسروی، لیلا. (1395) «پژوهشی در آرامگاه تاریخی موسوم به حاجی بکتاش در منطقه شینه قلابی لرستان». مردم شناختی. د2. ش3. صص59-77.
رستمی، مصطفی، محمودی، فتانه؛ ملکزاده، سودابه. (1396). «نمادشناسی نقشمایههای سنگ مزارهای لرستان» اولین کنفرانس ملی نمادشناسی در هنر ایران با محوریت هنرهای بومی. بجنورد.
رفیعفر، جلالالدین. (1381). «سنگنگارههای ارسباران (سونگون)». بهار و تابستان.
سگوند، اردشیر. (1377). «آیینهای سوگواری در لرستان و ریشههای آن». کیهان فرهنگی. ش149. بهمن. صص 33-41.
شریفینیا، اکبر؛ ساریخانی، مجید؛ دولتیاری، عباس؛ قائمی، نعیمه. (1395). «شناخت و بررسی مضامین و نقوش تزیینی سنگ قبور شهرستان درهشهر در استان ایلام». هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی. ش65 . بهار. صص 67-78.
صالحیبالادهی، آتنا. (1393). «بررسی نقوش و نشانههای نمادین در سنگ قبرهای گورستان سفیدچاه مازندران». دومین همایش ملی پژوهشهای کاربردی در «جغرافیا و گردشگری».
الفتی، زهره. (1396). «نماد و نشانههای جنسیت زن در نقوش سنگمزار سه گورستان قدیمی در استان ایلام». پایاننامه کارشناسیارشد. دانشکده هنر و معماری. دانشگاه یزد.
فرزین، علیرضا. (1384) «گورنگارههای لرستان، پژوهشی در نقش و مضمون سنگ گورهای لرستان». پژوهشکده مردم شناسی.
کاظمپور، مهدی و محمدزاده، مهدی. (1399). «تحلیل نمادشناسی نقوش سنگ مزارات اسلامی موزه شهر اهر». هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی. ش 81. بهار.
کاظمی، نوشین. (1395). بررسی بینامتنی نقوش سنگ قبرهای بختیاری. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا (س). تهران.
گرابار، اولگ، (1385). «اولین بناهای یادبودی اسلامی». ترجمه کلود کرباسی. اثر. ش 26 و 21. اردیبهشت و خرداد. صص 45-57.
گیرشمن، رومن. (1372). ایران از آغاز تا اسلام. ترجمه محمد معین. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
ملازاده، کاظم؛ محمدی، مریم. (1376). دایره المعارف بناهای تاریخی ایراندر دوره اسلامی (بناهای آرامگاهی). تهران: انتشارات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
Dalvand, M. , farzin, S. and Zareie, A. (2024). Investigation of Qajar tombstones in Shahnshah, Hayat al-Ghayb and Haji Baktash
(Based on the social function of the deceased) Lorestan Cemeteries. Journal of Ritual Culture and Literature, 3(1), 123-148. doi: 10.22077/jcrl.2024.7169.1096
MLA
Dalvand, M. , , farzin, S. , and Zareie, A. . "Investigation of Qajar tombstones in Shahnshah, Hayat al-Ghayb and Haji Baktash
(Based on the social function of the deceased) Lorestan Cemeteries", Journal of Ritual Culture and Literature, 3, 1, 2024, 123-148. doi: 10.22077/jcrl.2024.7169.1096
HARVARD
Dalvand, M., farzin, S., Zareie, A. (2024). 'Investigation of Qajar tombstones in Shahnshah, Hayat al-Ghayb and Haji Baktash
(Based on the social function of the deceased) Lorestan Cemeteries', Journal of Ritual Culture and Literature, 3(1), pp. 123-148. doi: 10.22077/jcrl.2024.7169.1096
CHICAGO
M. Dalvand , S. farzin and A. Zareie, "Investigation of Qajar tombstones in Shahnshah, Hayat al-Ghayb and Haji Baktash
(Based on the social function of the deceased) Lorestan Cemeteries," Journal of Ritual Culture and Literature, 3 1 (2024): 123-148, doi: 10.22077/jcrl.2024.7169.1096
VANCOUVER
Dalvand, M., farzin, S., Zareie, A. Investigation of Qajar tombstones in Shahnshah, Hayat al-Ghayb and Haji Baktash
(Based on the social function of the deceased) Lorestan Cemeteries. Journal of Ritual Culture and Literature, 2024; 3(1): 123-148. doi: 10.22077/jcrl.2024.7169.1096