Investigation of Qajar tombstones in Shahnshah, Hayat al-Ghayb and Haji Baktash (Based on the social function of the deceased) Lorestan Cemeteries

Document Type : Original Article

Authors

1 M.A Student At IslamicArt

2 Assistant Professor at Archaeology

3 Assosiate Professor at Archaeology

10.22077/jcrl.2024.7169.1096

Abstract

The tombstones of each historical period are made in accordance with the culture and art of that period and transmit historical, political, religious information and popular beliefs to the future. With the remains of the tombs, and the designs carved on them. The works left in the heart of the stone, as a silent word, introduce the treasure of the art of the past. Tombstones, due to their special relationship with humans, are a suitable platform for displaying thoughts. He and the symbolic images are related to them. Due to the unique geographical conditions and the existence of many habitats, the Lorestan region has an art with its own characteristics. Lorestan has gone through very important historical periods, from That sentence can be referred to the very important historical period of cave dwelling, from this period there is a painting left on the walls of the caves of this area One of the areas under investigation is the caravanserai at the corner of the Shahneshah, which One of the remaining works from the Safavid period, 11 kilometers west of Khorramabad city and in the village is located with the same name, with a tombstone in the historical tomb known as Haji Bektash in Shineh Qali region of Lorestan, based on the historical texts left behind and the beliefs of Ahl Haq, it is possible that this tomb belongs to Sultan Ishaq, who in This article tries to discuss these monuments from the point of view.

Keywords

Main Subjects


  • احمدزاده، فرید؛ حسینی، سیدهاشم؛ نورسی، حامد. (1397)«پژوهشی بر شناخت مضامین و نقوش سنگ قبور ایل گوران در شهرستان اسلام‌آباد غرب (شاه آبادسابق)». مبانی نظری هنرهای تجسمی انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران. د 3. ش 1. صص 45-49
  • اعظم­زاده، محمد و پورمند، حسینعلی. (1388). «درآمدی بر نحوه شکل­گیری نقوش در سنگ­گورهای منطقه سفیدچاه». هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی. د 1. ش 39. صص 89-93
  • ایزدپناه، حمید. (1376). آثار باستانی و تاریخی لرستان. ج3. چاپ سوم. تهران: نشر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
  • بوکهارت، تیتوش؛ رجب­نیا، مسعود. (1365). هنر اسلامی و زبان بیان. تهران: سروش.
  • پارسا، بهجت­الله. (1388). لرستان در باستان و امروز. خرم­آباد: انتشارات شاپور خواست.
  • پویان، جواد؛ خلیلی، مژگان. (1389). «نشانه شناسی نقوش سنگ قبرهای دارالسلام». کتاب ماه هنر. ش 114. شهریور. صص 16-19.
  • تناولی، پرویز. (1388). سنگ قبر. تهران: ینگاه.
  • جباری کلخوران، صداقت و خیبری، محمدرضا. (1385). «بررسی سنگ­نبشته­های تاریخی شهرستان یزد (سنگ قبور قرون 5 تا 13 هجری) با تاکید بر ویژگی­های گرافیکی آن». کتاب ماه هنر. ش 145. صص 56-67
  • حسنوند، حجت اله. (1388). بررسی فرم و نمادپردازی در سنگ گور­های لرستان با توجه به پیشینه تاریخی و اساطیری. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس. تهران.
  • خسرونژاد، پدرام. (1377). «سنگ مزارها از پنجره­ی مردم شناسی هنر». کتاب ماه هنر. ش1. صص 34-39.
  • خسروی، لیلا. (1395) «پژوهشی در آرامگاه تاریخی موسوم به حاجی بکتاش در منطقه شینه قلابی لرستان». مردم شناختی. د2. ش3. صص59-77.
  • رستمی، مصطفی، محمودی، فتانه؛ ملک­زاده، سودابه. (1396). «نمادشناسی نقش­مایه­های سنگ مزارهای لرستان» اولین کنفرانس ملی نمادشناسی در هنر ایران با محوریت هنرهای بومی. بجنورد.
  • رفیع­فر، جلال­الدین. (1381). «سنگ­نگاره­های ارسباران (سونگون)». بهار و تابستان.
  • سگوند، اردشیر. (1377). «آیین­های سوگواری در لرستان و ریشه­های آن». کیهان فرهنگی. ش149. بهمن. صص 33-41.
  • شریفی­نیا، اکبر؛ ساریخانی، مجید؛ دولت­یاری، عباس؛ قائمی، نعیمه. (1395). «شناخت و بررسی مضامین و نقوش تزیینی سنگ قبور شهرستان دره‌شهر در استان ایلام». هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی. ش65 . بهار. صص 67-78.
  • صالحی­بالادهی، آتنا. (1393). «بررسی نقوش و نشانه­های نمادین در سنگ قبرهای گورستان سفیدچاه مازندران». دومین همایش ملی پژوهش­های کاربردی در «جغرافیا و گردشگری».
  • الفتی، زهره. (1396). «نماد و نشانه­های جنسیت زن در نقوش سنگ­مزار سه گورستان قدیمی در استان ایلام». پایان­نامه کارشناسی­ارشد. دانشکده هنر و معماری. دانشگاه یزد.
  • فرزین، علی­رضا. (1384) «گورنگاره­های لرستان، پژوهشی در نقش و مضمون سنگ گورهای لرستان». پژوهشکده مردم شناسی.
  • کاظم­پور، مهدی و محمدزاده، مهدی. (1399). «تحلیل نمادشناسی نقوش سنگ مزارات اسلامی موزه شهر اهر». هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی. ش 81. بهار.
  • کاظمی، نوشین. (1395). بررسی بینامتنی نقوش سنگ قبر­های بختیاری. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا (س). تهران.
  •  
  • گرابار، اولگ، (1385). «اولین بناهای یادبودی اسلامی». ترجمه کلود کرباسی. اثر. ش 26 و 21. اردیبهشت و خرداد. صص 45-57.
  • گیرشمن، رومن. (1372). ایران از آغاز تا اسلام. ترجمه محمد معین. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
  • ملازاده، کاظم؛ محمدی، مریم. (1376). دایره المعارف بناهای تاریخی ایراندر دوره اسلامی (بناهای آرامگاهی). تهران: انتشارات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
  • موسوی بجنوردی، کاظم. (1389). دانشنامه ایران. تهران: بنیاد دایره المعارف اسلامی.