Conceptual Metaphors of Imam Hussein and his companions in Fadaei Mazandarani’s Divan

Document Type : Original Article

Author

Department of Persian Language and Literature Education, Farhangian University, Tehran, Iran.

10.22077/jcrl.2024.7586.1125

Abstract

Fadaei Mazandarani is one of the ritual poets of the Qajar period, who has a divan with four parts in the form of Tarkib band. His poems are full of imaginary images and figures of speech, but they have not been studied as they should be. This library research aims to examine the conceptual metaphors of Imam Hussain and his companions in Fadai’s Divan, looking for the frequent conceptual metaphors of the poet and analyzing its connection with the poet's time and thought. For this purpose, verses with conceptual metaphors were first extracted from the Divan of the poet and after classifying the findings, the obtained data were presented in a descriptive-analytical way. The results show that the conceptual metaphors used for Imam and his companions are much more than for the enemy army. The variety of metaphors in different areas such as heavenly bodies, animals, plants, jewels and prophets is high and this has created beautiful and significant themes and images. After Imam, the most metaphors are related to Hazrat Abbas, Hazrat Qasim and Hazrat Zainab. The most frequent metaphor for the person of the imam is "king", which is probably influenced by the position of the king during the poet's life, and after that, the sun, moon, gem and lion are the most frequent.

Keywords

Main Subjects


آزده، یوسف و جعفری، سمانه. (1402). «بررسی بدیع لفظی در دیوان فدایی مازندرانی». مطالعات زبان فارسی. س 6. ش 15. صص 2-18.
ابراهیمی، فرزانه. (۱۳۹۲). استعاره‌های تربیتی در کتاب‌های درسی پیام‌های آسمان ششم ابتدایی، دوم و سوم راهنمایی، پایان­نامة کارشناسی ارشد، بیرجند: دانشگاه بیرجند.
ابراهیمی، بهروز؛ عامری، حیات؛ ابوالحسنی چیمه، زهرا. (1396). «استعاره‍های مفهومی عشق در آینة ضرب­المثل‍های انگلیسی و ترکی». فرهنگ و ادبیات عامه. د 6. ش 20. صص 23-48.
براتی، مرتضی. (۱۳۹۶). «بررسی و‌ ارزیابی نظریۀ استعارۀ مفهومی»، مطالعات زبانی و بلاغی. د ۸. ش ۱۶. صص ۵۱-۸۴.
اکبری شلدره­ای، فریدون. (1373). «فدایی مازندرانی؛ گزارشگر حماسه حسینی». میراث جاویدان. س 2. ش 3. صص 144-138.
اکبری شلدره­ای، فریدون. (1393). «بررسی زیبایی­شناسانه اشعار عاشورایی فدایی مازندرانی از منظر آرایه­های معنوی سنّتی و نو». مطالعات نقد ادبی. د 9. ش 35. صص 43-26.
اکبری شلدره­ای، فریدون. (1401). «فدایی مازندرانی، از پیشگامان ادبیات پایداری». پژوهشنامه ادبیات معاصر ایران. د 3. ش 1. صص 33-4.
تقی‌پور حاجبی، ساناز؛ پاشایی فخری، کامران؛ عادلزاده، پروانه. (۱۳۹۷). «استعاره‌های مفهومی در طبقه‌بندی جدید در رمان‌های علی‌محمد افغانی و کازوئوایشی گورو». ادبیات تطبیقی. د ۱۳. ش ۴۹. صص ۱۲۵-۱۴۶.
چوپان‌زاده، مرضیه. (۱۳۸۴). «بررسی آماری کارکردهای استعاره در گفتمان آموزشی»، نشر دانش. ش ۱۱۴. صص ۱۳-۱۷.
حسینیان­مقدم، حسین. (1395). «سیر تکاملی مقتل­نگاری با تکیه بر مقتل­نگاران اصحاب امامان معصوم (ع)، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی». پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. س 7. ش 23. صص 110 -87.
خادم‌زاده، وحید؛ سعیدی مهر، محمد. (۱۳۹۳). «استعاره‌های مفهومی علیت در دیدگاه لیکاف». پژوهشنامۀ علوم انسانی. ش ۱۷/۱. صص ۷-۳۳.
درزی، قاسم. (۱۳۹۷). «استعاره و میان رشتگی: بیان موارد کاربست استعاره‌ها در پژوهش میان‌رشته‌ای»، مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی. د10. ش2. صص ۱-۲۶.
رضائی­نیا، عبدالرضا. (1398). درنگ تماشا. تهران: سلمان.
ریکور، پل. (۱۳۷۳). زندگی در دنیای متن: شش گفتگو، یک بحث. ترجمۀ بابک احمدی. تهران: نشر مرکز
زندی، بهمن؛ روشن، بلقیس؛ قاسم‌پورمقدم، حسین؛ باباسالاری، زهرا. (۱۳۹۴). «تحلیل محتوای شناختی استعارۀ کارکردی در کتاب‌های درسی فارسی دورۀ ابتدایی». نوآوری‌های آموزشی، د۱۵. ش ۵۷. صص ۷-۱۶.
زنگویی، اسدالله؛ شعبانی ورکی، بختیار؛ فتوحی، محمود؛ مسعودی، جهانگیر. (۱۳۸۹). «استعاره: مفهوم، نظریه‌‌ها و کارکردهای آن در تعلیم و تربیت»، مطالعات تربیتی و‌ روان‌شناسی. د ۱۱. ش ۱. صص ۷۷-۱۰۸.
سنگری، محمدرضا. (1395). از نتایج سحر. تهران: سوره مهر.
عباسی، جعفر؛ واعظی، مرادعلی؛ محمدی، ابراهیم. (1399). «نمود ایدئولوژی در لایه­های بلاغی و زبانی شعر آیینی معاصر در سه دهه اخیر». فنون ادبی. س 12. ش 4 (پیاپی 33). صص 173-154.
عباسی، زهرا. (۱۳۹۷). «استعارۀ مفهومی عشق و خوشه‌های معنایی مرتبط با آن در تذکرة الاولیای عطار» پژوهش‌های ادب عرفانی. د ۱۲. ش ۲. صص ۱۱۷-۱۴۶.
فتوحی، محمود. (1390). سبک­شناسی، نظریه­ها، رویکردها و روش­ها. تهران: سخن.
فدایی مازندرانی، میرزا محمود. (1377). دیوان فدایی مازندرانی (مقتل). تحقیق و تصحیح فریدون اکبری شلدره‌ای. قم: معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه.
قاسم‌زاده، حبیب‌الله. (۱۳۷۹). استعاره و شناخت. تهران: کارون.
قهرمانی شایق، بهاءالدین. (1394). مقتل­نامه، بررسی و تحلیل شیوه­های تاریخ­نگاری مقتل از آغاز تا پایان قرن پنجم. مشهد: بنیاد پژوهش­های آستان قدس.
کریمی، طاهره؛ علامی، ذوالفقار. (۱۳۹۲). «استعاره‌های مفهومی در دیوان شمس بر مبنای کنش حسی خوردن». نقد ادبی. د ۶. ش ۲۴. صص ۱۴۳-۱۶۸.
موسوی، سیده­ فاطمه. (۱۳۹۲). «استعارۀ مفهومی در قطعه‌ای به زبان ختنی». پژوهش‌های زبانی. د ۴. ش 1. صص۱۱۱-۱۲۷.
مولایی، مریم؛ صراحی، محمدامین؛ رستم‌پور، محمد. (۱۳۹۹). «استعاره‌های عمدی در متون خبری زبان‌فارسی»، زبانشناسی و گویش‌های خراسان. د ۱۲. ش ۴. پیاپی ۲۳. صص ۱۵۳-۱۷۵.
نوریان، سید مهدی؛ خردمندپور، مسعود. (1393). «مضامین تعلیمی در شعر آیینی». پژوهشنامه ادبیات تعلیمی. س 6. ش 23. صص 38-17.