Studying the material folklore of birth in Fars Jouyom based on "Theoretician"

Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran.

10.22077/jcrl.2025.8027.1150

Abstract

Childbirth and fertility are considered as a major axis in human life and among ethnic groups and nations, they are the basis of life and continuity of the human race. In the popular and religious literature of Iran-Zimin, attention to the beliefs and customs of childbirth has been associated with various forms since the past. In Joim Fars, as a historical city, there are customs related to birth and fertility, and some of these customs have commonalities with other cities of Iran. In this descriptive-analytical research, focusing on the customs of Joym people, childbirth rites as a material example of popular literature have been investigated through the three stages of "theorizing" of Van Jenep. In this research, the character of the mother is analyzed to receive a new identity in three stages "wife-wife-mother" and receiving honor. Understanding the life of a woman's personality and her personality transformation, the most important events in her life are associated with the formation of rituals. The results show that the transition of a woman's personality according to Van Jenep's theory is clearly evident in the customs of the Joym people, and the customs are divided into three phases , transition and re-connection are shown and this transformation of personality and holiness is involved. It is to fulfill these customs; Because many of these customs are associated with cosmic and spiritual codes, the achievement of which is metamorphosis and personality transformation.

Keywords

Main Subjects


  • اخوینی بخارایی، ابوبکر ربیع بن احمد. (1344). هدایه المتعلمین فی الطب. مشهد: چاپخانه دانشگاه مشهد.
  • الگود، سیریل. (1686). طب در دوره صفویه. ترجمه محسن جاویدان. تهران: دانشگاه تهران.
  • بلوک­باشی، علی. (1379). آبستنی. جلد 13. تهران: مرکز دائرۀالمعارف بزرگ اسلامی.
  • تقوی، کرامت الله. (1375). جویم، شهر صالحان. شیراز: راهگشا.
  • تقوی، کرامت الله. (1378). بزرگان جویم. قم: همسایه.
  • تقوی، کرامت الله. (1387). تاریخچه آموزش‌وپرورش منطقه جویم.شیراز: امیدواران.
  • تقوی، کرامت الله. (1388). بررسی تحولات سیاسی اجتماعی منطقه جویم در دوره پهلوی. پایان‌نامه دانشگاهی. داراب: دانشگاه آزاد اسلامی.
  • جباره، ناصر؛ فضلی، عظیم؛ فضلی، عارف. (1401). «بررسی و تحلیل ترانه­های عروسی منطقه لارستان با تکیه بر بن­مایه­های اساطیری»، فصلنامه ادبیات و زبان­های محلی ایران زمین. س12. ش3. شماره پیوسته 37. صص 88-61.
  • جلالی­پندری، یدالله و پاک­ضمیر، صدیقه. (1390). «ساختار روایت در لالایی­های ایرانی». مجله علمی و پژوهشی مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز. س2. ش2. پاییز و زمستان. صص 31-1.
  • حسن­زاده، علیرضا. (1379). افسانه زندگان (بیست‌وسه گفتار در بررسی مردم­شناختی). قصه­های عامیانه ایران. تهران: بقعه.
  • حسنلی، کاووس. (1382) «لالایی­های مخملین؛ نگاهی به خاستگاه و مضامین لالایی­های ایرانی». مجله زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان. س1. پاییز و زمستان. صص 80-61.
  • خوانساری، آقاجمال. (2535). ننه کلثوم. تهران: مروارید.
  • دریانورد، غلامحسین. (1389). «مطالعه آیین­ها، باورها، اصطلاحات عامیانه و موجودات خیالی استان بوشهر و ردپای آن در ادبیات معاصر جنوب». فرهنگ بوشهر. ش 5 و 6. صص 70-53.
  • دوبوکور، مونیک. (1373). رمزهای زنده جان. برگردان: جلال ستاری. تهران: مرکز.
  • ذوالفقاری، حسن. (1392). «درمان عامیانه نزد مردم ایران». مجله طب سنتی اسلام و ایران. س4. ش 2. صص 160-138.
  • رضاپور، داریوش. (1402). «مطالعه مردم شناختی آیین ازدواج در فرهنگ مردم دزفول». نشریه فرهنگ مردم ایران. ش75. صص 74-55.
  • روح‌الامینی، محمود. (1382). گرد شهر با چراغ در مبانی انسان­شناسی. تهران: عطار.
  • سیم‌فروش، ناصر. (1390). «فواید ختنه نوزادی: مروری بر گذشته و امروز». مجله طب سنتی اسلام و ایران. ش 2. صص 130-123.
  • شمیسا، سیروس (1401). اساطیر و اساطیرواره­ها. تهران: هرمس.
  • شوالیه، ژان و آلن گربران. (1388). فرهنگ نمادها. ترجمه سودابه فضایلی. ج 1. تهران: جیحون.
  • شوالیه، ژان و آلن گربران. (1384). فرهنگ نمادها. ترجمه سودابه فضایلی. ج 2. تهران: جیحون.
  • شوالیه، ژان و آلن گربران. (1388). فرهنگ نمادها. ترجمه سودابه فضایلی. ج 3. تهران: جیحون.
  • شوالیه، ژان و آلن گربران. (1385). فرهنگ نمادها. ترجمه سودابه فضایلی. ج 4. تهران: جیحون.
  • شوالیه، ژان و آلن گربران. (1387). فرهنگ نمادها. ترجمه سودابه فضایلی. ج 5. تهران: جیحون.
  • شهپر، ساره. (1396). «آیین­های زایش در فرهنگ عامه منطقه لارستان». دوماهنامه فرهنگ و ادبیات عامه. س 5. ش 17. آذر و دی. صص 20-1.
  • عفیفی، محمدابراهیم. (1396). «راهبردهای علمی نقش عوامل طبیعی در استقرار سکونتگاه­های شهری و روستایی با استفاده از GIS (مطالعه موردی: بخش جویم لارستان)». فصلنامه علمی- پژوهشی نگرش­های نو در جغرافیای انسانی. س9. ش3. صص 144-125.
  • علیزاده، حمید و طاها عشایری. (1399). «آیین­های زایش در فرهنگ و ادبیات عامه استان بوشهر». دوماهنامه فرهنگ و ادبیات عامه. س8. ش 31. فروردین و اردیبهشت. صص 72-49.
  • فریزر، جیمز جورج. (1396). شاخه زرین. بازگردان: کاظم فیروزمند. تهران: آگاه.
  • فکوهی، ناصر. (1384). تاریخ اندیشه و نظریه­های انسان­شناسی. تهران: نی.
  • کوپ، لارنس. (1390). اسطوره. بازگردان: محمد دهقانی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
  • لاری، غلامرضا. (1398). واژگان و ضرب‌المثل‌های شهر جویم. تهران: فرهوش.
  • لاری، غلامرضا. (1402). یادمانده­ها از دیار و هم­دیاران (نگاهی به فولکلور شهرستان­های جویم و لارستان). تهران: مانا نگار.
  • محجوب، محمدجعفر. (1386). ادبیات عامیانه ایران (مجموعه مقالات). به کوشش حسن ذوالفقاری. تهران: چشمه.
  • مرادخانی، صفیه و پرستو قبادی. (1390). «آیین سوگواری در ایل کاکاوند». فرهنگ مردم ایران. ش 26. صص 120-93.
  • هدایت، صادق. (1334) نیرنگستان. تهران: بی­نا.
  • هوور، استوارت و لاند بای. (1385). بازاندیشی درباره رسانه، دین و فرهنگ. ترجمه مسعود آریایی. تهران: صدا و سیما.
  • یاحقی، محمدجعفر. (1386). فرهنگ اساطیر و داستان­واره­ها در ادبیات فارسی. تهران: فرهنگ معاصر.

Eliade, Mircea .(1975). Rites and Symbols of Initiation. W.R.Trask (trans). New York.

 Myerhoff, Barbara G; Camino, Linda A. (1987). “Rites of Passage”, The Encyclopedia of Religion, Mircea Eliade (ed.), New York, vol.12.

Smith.W.R .(1972). The Religine of the Semites. New York.

Tylor, E.B .(1929). Primitive Culture, New York.

Zuesse, E. M. (1987). “Ritual”, Encyclopedia of Religion, Mircea Eliade. (ed.), New York.

ب) منابع شفاهی

  • زنده­یاد اشرف رضاپور (27 ساله). دبیر آموزش‌وپرورش.
  • الله­مراد حسنی (73 ساله). کارمند بازنشسته آموزش‌وپرورش.
  • پری منفرد (76 ساله). خانه­دار.
  • پریچهر خاکپور (48 ساله). خانه­دار.
  • زنده­یاد خانم رحیمی (70 ساله). خانه­دار.
  • زنده­یاد خانم برزگر (80 ساله). خانه­دار.
  • روح­انگیز رضاپور (73 ساله). مدیر بازنشسته آموزش‌وپرورش.
  • سلطان پیش­آهنگ (67 ساله). خانه­دار.
  • شهین رضایی (48 ساله). خانه­دار.
  • عاطفه تقوی (47 ساله). کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی و مدیر مدرسه.
  • عبدالله رضایی (85 ساله). کشاورز.
  • فریبا منصوریان (47 ساله). خانه­دار.
  • لیلا حسنی (47 ساله). خانه­دار.
  • معصومه کامگار (46 ساله). خانه­دار.
  • لیلا مباشری (49 ساله). دبیر تربیت‌بدنی.