آیدنلو، سجاد. (1387). «فردوسی و شاهنامه در منظومههای پهلوانی، دینی و تاریخیِ پس از او». نشریة علمی-پژوهشی گوهر گویا. س2. ش 8. صص 43-74.
آیدنلو، سجاد. (1388). متون منظوم پهلوانی. تهران: سمت.
اته، هرمان. (1351). تاریخ ادبیات ایران. ترجمه رضازاده شفق. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
احمدی بیرجندی، احمد. (1380). جلوههای ولایت در شعر فارسی. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.
افشاری، مهران. (1389). «جستجوی در تاریخ مناقبخوانی و اشارههایی به منظومه علینامه». آینه میراث. (ویژه علینامه). س8. ضمیمة ش20. صص 7- 33.
امیدسالار، محمود. (1381). «بیان ادبی و بیان عامیانه در حماسههای فارسی»، جستارهای شاهنامهشناسی و مباحث ادبی. تهران: بنیاد موقوفات افشار. صص 438-460.
امیدسالار، محمود. (1389). «علینامه، شاهنامه و نقدی بر ساختارهای ایدئولوژیک در مطالعات حماسی». آینه میراث. (ویژه علینامه). س8. ضمیمه شماره 20. صص 35-56.
بهنامفر، محمد. (1388). «شاهنامه و خاوراننامه، دو جلوه از هویت ملی ایرانیان». مجلة پاژ. پاییز و زمستان. ش 7. صص 177- 190.
حری، ابوالفضل. (1393). کلک خیالانگیز(بوطیقای ادبیات وهمناک، کرامات و معجزات). تهران: نشر نی.
خالقی مطلق، جلال. (1386). حماسه: پدیدهشناسی تطبیقی شعر پهلوانی. تهران: دایره المعارف بزرگ اسلامی.
ذوالفقاری، حسن. (1394). زبان و ادبیات عامه ایران. تهران: سمت.
راشد محصل، محمدرضا. (1378). «خاوراننامه، حماسة دینی تاریخی یا منقبتنامة اعتقادی تبلیغی». خراسانپژوهی؛ ویژهنامة بزرگداشت ابنحسام خوسفی. فصلنامة مرکز خراسانشناسی آستان قدس رضوی. س2. ش2. پیاپی 4. صص 47-67.
راشد محصل، محمدرضا. (1389). نامشناخت توصیفی منظومههای دینی فارسی. مشهد: بهنشر.
رزمجو، حسین. (1381). قلمرو ادبیات حماسی ایران. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
شایگان، داریوش. (1380). افسونزدگی جدید، هویت چهلتکه و تفکر سیّار. ترجمة فاطمه ولیانی. تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.
شمشیرگرها، محبوبه. (1389). «بررسی سبکشناسانه حماسههای دینی در ادب پارسی». مجله تاریخ ادبیات. ش3/64. صص 133-160.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1389). «حماسهای شیعی از قرن پنجم». آینه میراث. (ویژه علینامه). س8. ضمیمه 20. صص 93- 176.
شهبازی، اصغر. (1393). «حماسهسرایی دینی در ادب فارسی». آینه میراث. د12. پیاپی 55. صص 183-210.
صفا، ذبیح الله. (1369). حماسهسرایی در ایران . تهران: امیرکبیر.
صفا، ذبیح الله. (1366) تاریخ ادبیات در ایران . ج 2. تهران: فردوس.
صفا، ذبیح الله. (1363). تاریخ ادبیات در ایران. ج 3/1. تهران: فردوس.
صفا، ذبیح الله. (1370). تاریخ ادبیات در ایران. ج5/3. تهران: فردوس با همکاری نشر ندا.
عفیفی، رحیم. (1372). ارداویرافنامه: یا بهشت و دوزخ در آیین مزدیسنی. تهران: توس.
علوی رضوی، سیدمحسن. (1393). بررسی سبکشناختی افتخارنامة حیدری. پایاننامه کارشناسیارشد زبان و ادبیات فارسی. بیرجند: دانشگاه بیرجند.
قائمی، فرزاد. (1393). «بررسی متنشناختی جایگاه سلیمان (ع) در روند تکوین حماسههای ایرانی». مجله متنشناسی ادب فارسی. دانشگاه اصفهان. پیاپی 24. صص 117-136.
قاسمزاده، سیدعلی و سروری، امید. (1394). «رویکرد تقابلی منظومة صولت فاروقی با شاهنامه فردوسی». آینة میراث. ش 57. صص 201-216.
کزازی، میرجلالالدین. (1385). رؤیا، حماسه، اسطوره. تهران: نشر مرکز
کلیگز، مری. (1394). درسنامه نظریه ادبی. ترجمه جلال سخنور و دیگران. تهران: نشر اختران.
محجوب، محمدجعفر. (1386). ادبیات عامیانه ایران: مجموعه مقالات. به کوشش حسن ذوالفقاری. تهران: نشر چشمه.
مرتضوی، منوچهر. (1385). مسائل عصر ایلخانان. تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
مفتخری، حسین. (1392). «ایران و اسلام؛ هویت ایرانی میراث اسلامی». جستارهای تاریخی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. س 4. ش 2. صص 93-111.
یاحقی، محمدجعفر. (1377). «نفوذ شاهنامه در دنیای مناقب». جشننامة استاد ذبیحالله صفا. به کوشش سید محمد ترابی. تهران: نشر شهاب. صص 477-494.
ینسن، مریام ایوان و دان، پیتر. (1396). روایتآمیزی در دنکیشوت. ترجمة بهروز قیاسی. تهران: نشر اطراف.
Bressler, Charles.E. (2012). Literary Criticism. Fifth edition: Longman.