A study of herbal rituals among the Lak people

Document Type : Original Article

Authors

Master's degree, Department of Persian Language and Literature, Lorestan University

10.22077/jcrl.2025.8667.1180

Abstract

Plant rituals are rituals in which plants play a central and symbolic role. Some plants and trees have been sometimes sanctified and sometimes cursed since ancient times. In the beginning, people grew plants and trees to protect agricultural gods and the like and held rituals for them. The Lak tribe is one of the tribes that still keeps plant rituals alive among them. This research was conducted with a descriptive-analytical method and with library and interview tools. The aim of this research was to examine and analyze the plant rituals of the Lak tribe. Therefore, after examining these results, the following results were obtained: The beliefs of the Lak people about trees and plants are mostly derived from the understanding of early humans about trees and plants. They thought that trees and plants were living beings and understood their surroundings. In the eyes of the Lak people, some trees and plants help achieve their desires. For this purpose, they perform rituals such as scaring off fruitless trees, naming trees and plants, respecting trees, smoking turpentine, holding vines, hanging narcissus and artichokes, Nowruz greens, toothache, tattoos with designs of flowers and plants, etc.

Keywords

Main Subjects


  • قرآن کریم. (1376). ترجمۀ محمّدمهدی فولادوند. تهران: دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.
  • استروس، لوی. (1361). توتمیسم. ترجمۀ مسعود راد. تهران: توس.
  • اسدیان خرم‌‌آبادی، محمد؛ باجلان فرخی، محمدحسین؛ کیانی، منصور. (1358). باورها و دانسته‌‌ها در لرستان و ایلام. چاپ 1. تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
  • الیاده، میرچا. (1376). رساله در تاریخ ادیان. ترجمۀ جلال ستاری. تهران: سروش.
  • اوپانیشادها. (1387). ترجمۀ مهدی جواهریان و پیام یزدانجو. تهران: مرکز.
  • ابوالمعالی الحسینی، نسرین. (1387). «نگاهی نو به دارجنگه». فرهنگ مردم ایران. ش 14. صص 49 – 64 .
  • بویس، مری. (1386). آیین زرتشت؛ کهن روزگار و قدرت ماندگارش. ترجمۀ ابوالحسن تهامی. تهران: نگاه.
  • بهار، مهرداد. (1386). ادیان آسیایی. چاپ ششم. تهران: چشمه.
  • بهار، مهرداد. (1376). از اسطوره تا تاریخ. گردآورنده: ابوالقاسم اسماعیل‌پور. چاپ هفتم. تهران: چشمه.
  • بیرانوند، عزیز. (1394). گرین غم. چاپ دوم. خرم­آباد: شاپورخواست.
  • بیرانوند، یوسف‌علی؛ صحرائی، قاسم. (1401). «بررسی آیین‌های جادویی قوم لک با تکیه بر نظریه جادوی همدلانه فریزر». پژوهشنامه فرهنگ و ادبیات آیینی. د 1. ش 2. صص 39- 23.
  • تاریخ سیستان. (1314). تصحیح محمّدتقی بهار. به همّت محمّد رمضانی. تهران: مؤسسه خاور.
  • دادگی، فرنبغ. (1402). بندهشن. ترجمۀ مهرداد بهار. چ هشتم. تهران: توس.
  • رضایی‌نورآبادی، علی‌عباس. (1386). «طب و درمان عامیانه در بین قوم لک». نجوای فرهنگ. ش 5 و 6. صص 84- 71.
  • جوادی، صادق. (1388). بررسی اشعار چل سُرو به زبان لکی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. خرم‌آباد: لرستان.
  • حیدرنتاج، وحید؛ مقصودی، میترا. (1398). «مقایسۀ تطبیقی مضامین مشترک گیاهان مقدس در نقش‌مایه‌های گیاهی معماری پیش از اسلام ایران و آرایه‌های معماری دوران اسلامی». باغ نظر. د 16. ش17. صص 50- 35.
  • حیدری، علی؛ یاراحمدی، مریم. (1396). «همزاد و جلوه‌های آن در باور قوم لک». فرهنگ و ادبیات عامه. س 6. ش20. صص 250- 225.
  • خرایی، کبری. (1393). «کشاورزی در آیینۀ ضرب‌‌المثل‌‌ها و کنایات بخش خزل». فرهنگان. ش43. صص 61- 41.
  • دهخدا، علی‌اکبر (1341). لغتنامه. 33 جلد. تهران: سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور.
  • رضایی‌نورآبادی، علی‌عباس. (1372). فرهنگ قوم لک. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
  • زمردی، حمیرا. (1382). نقد تطبیقی ادیان و اساطیر در شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی، منطق‌الطیر. تهران: زوّار.
  • زمردی، حمیرا. (1387). نمادها و رمزهای گیاهی در شعر فارسی. تهران: زوّار.
  • زنر، رابرت چارلز. (1384). طلوع و غروب زرتشتی‌گری. ترجمۀ تیمور قادری. تهران: امیرکبیر.
  • سرفراز، علی‌اکبر، فیروزمندی، بهمن. (1381). باستان‌شناسی و هنر دوران تاریخی ماد، هخامنشی، اشکانی، ساسانی. تدوین: محسنی و سروقدسی. تهران: عفاف.
  • سیف‌‌زاده، سیدمحمد. (1377). پیشینۀ تاریخی موسیقی لرستان. خرم‌‌آباد: افلاک.
  • شریعتی‌راد، محمدرضا؛ شریفی، غلامحسین؛ طغیانی، اسحاق. (1398). «تحلیل بازتاب بن‌مایه‌های گیاهی در آیین‌های مردمان کهگیلویه و بویراحمد». فرهنگ و ادبیات عامه. س 7. ش 29. صص 91- 69.
  • شمیسا، سیروس. (1386). بیان و معانی. چاپ دوم. تهران: میترا.
  • شوالیه، ژان؛ گربران، آلن. (1384). فرهنگ نمادها. چاپ دوم. ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی. تهران: جیحون.
  • عالی‌پور، کامین. (1384). دستور زبان لکی، ضرب‌المثل‌ها و واژه‌نامه. خرم‌آباد: افلاک.
  • عسکری عالم، علی‌‌مردان. (1391). افسانه‌‌ها و باورداشت‌‌های غرب ایران. تهران: آرون.
  • فروید، زیگموند. (1351). توتم و تابو. ترجمۀ محمدعلی خنجی. تهران: طهوری.
  • فریزر، جیمز جرج. (1392). شاخۀ زرین، پژوهشی در جادو و دین. چاپ هفتم. تهران: آگاه.
  • کرباسی، ملیحه. (1384). «تداوم برخی آیین‌‌های کهن سوگواری در ایران امروز». نامه انجمن. ش 19. صص 188- 177.
  • گیلگمش. (1383). ترجمۀ لوحه‌های میخی جرج اسمیت، ترجمۀ آلمانی گئورک بوکهارت، ترجمۀ فارسی داوود منشی‌زاده: تهران: اختران.
  • مبینی، مهتاب؛ شافعی، آزاده. (1394). «نقش گیاهان اساطیری و مقدس در هنر ساسانی». جلوه هنر. ش 14. صص 65- 45.
  • محرّر، ایرج. (1365). آئینه آیین­های و افسانه­های لرستان. تهران: بنیاد نیشابور.
  • محلوجی‌زاده مهابادی، معصومه؛ شایگان‌فر، حمیدرضا؛ اوحدی، مهرانگیز. (1401) در مقالۀ «مضامین اسطوره‌ای گیاهان و حیوانات در اوستا و بندهشن». جستارهای ادبی. شمارۀ 52. صص 218- 197.
  • مرادخانی، صفیه؛ رستمی، آمنه. (1390). «تحلیل فال چهل سرو در گویش کاکاوندی شهرستان هرسین». همایش ملی کله‌باد. خرم‌‌آباد.
  • مشبکی‌اصفهانی، علیرضا؛ صفایی، نرگس. (1398). «بررسی تطبیقی گیاهان مقدس و اسطوره‌ای در هنر صدر اسلام و پیش از اسلام با تأکید بر نقش‌برجسته‌ها». معماری‌شناسی. س 2. ش 12. صص 13- 1.
  • موله، ماریان. (1395). آیین، اسطوره و کیهان‌شناسی در ایران باستان. ترجمۀ محمّد میرزایی. تهران: نگاه معاصر.
  • مهدوی، حجّت. (1387). گلریزان (مجموعه اشعار لکی). خرم­آباد: شاپورخواست.
  • میرزایی، علی­اصغر؛ میرزایی­رشنو، محمد. (1396). «بررسی تطبیقی بَرسُم در آثار دینی زرتشتی و نگاره­های باستانی ایران». نشریۀ الهیات تطبیقی. س8. ش 18. پاییز و زمستان 96. صص 134- 123.
  • ناس، جان بایر. (1402). تاریخ جامع ادیان. ترجمۀ علی‌اصغر حکمت. تهران: علمی فرهنگی.
  • نجف‌‌زاده قبادی، امیدعلی. (1391). ادبیات عامه لکی. چاپ اول. خرم‌‌آباد: شاپورخواست.
  • نظریان، حسین و قدمی، سیدامیر. (1394). «مرثیه‌سرایی در شعر و ادب لکی». فصلنامۀ پژوهش زبان و ادبیات فارسی. ش35. صص 130- 107.
  • Anderson, Jerome. A. (1984). Reincarnation: A Study of the Human Soul in Its Relation to Re-birth, Evolution. Chicago: Lotus Publishing Company.
  • Foley, Helene.P. (1994). The Homeric Himn to Demeter. New Jersey: Princeton University.
  • Getty, Adele. (1990). Goddess Mother of Living Nature. London: Thames and Hudson LTD.
  • Izadi, Mehrdad. (2015). Kurds. London: Routledge Publication.
  • Otto,F. (1965). Dionysus. Translated to English with introduction by Robert Palmer. Indiana: Indiana University Press.