The Role of Defamiliarization Based on Saeb and Bedil Stylistic Components in Mohammad Sohrabi's Poems

Document Type : Original Article

Authors

Allameh Tabataba'i University

10.22077/jcrl.2022.4680.1011

Abstract

Mohammad Sohrabi is one of the contemporary ritual poets with the poetical name "Meaning". Looking at the six books of poetry published by him, it seems that he has a special interest in the Indian style and following Saeb and Bedil. Deviation from soft as an important element, just as it caused the distinction of Indian style poetry from the poems of previous periods, has caused the renewal of Mohammad Sohrabi's ritual poetry compared to the ritual poetry of his predecessors. In the Indian style, some components of defamiliarization can be traced and followed. In the present study, we have tried to answer the question that considering the stylistic features of Indian poetry, especially Saeb and Bedil poems, which of its features and components has Mohammad Sohrabi used in creating defamiliarization in the creation of her poetry? To this aim, with the analytical-descriptive method and based on the evidence and documents obtained, we have shown that Sohrabi, by creating special combinations such as Saeb and Bedil, has both made his poetic images more imaginative, and he has used this linguistic capacity in the service of content.The existence of rhetorical sentences in Sohrabi's poetry indicates another language that has caused the word in practice to be two independent expressions, in the service of a single motif. Sohrabi's taste is not only in the service of properties, and by using slang terms and common beliefs among the public, he has been able to provide a field for public familiarity with his poetry.

Keywords


آرزو، عبدالغفور. (1378). بوطیقای بیدل. مشهد: ترانه.
بیدل دهلوی، عبدالقادربن‌عبد الخالق. (1392). دیوان بیدل دهلوی. به تصحیح علی‌اکبر بهداروند. تهران: نگاه.
حائری، محمدحسن. (1389). «سبک هندی و ناگفته‌های آن». تاریخ ادبیات. س1. ش 2. صص 45- 69.
حسن‌مجددی، غلام. (1392). بیدل‌شناسی: مشتمل بر ادوار حیات، مشخصات افکار، خصوصیات اشعار و منتخبات آثار ابوالمعانی بیدل. کابل: امیری.
حسینی، حسن. (1368). بیدل، سپهری و سبک هندی. تهران: سروش.
داد، سیما. (1385). فرهنگ اصطلاحات ادبی: واژه‌نامه مفاهیم و اصطلاحات ادبی فارسی و اروپائی (تطبیقی و توضیحی). تهران: مروارید.
رضایی، محمد و نقی‌زاده، آرزو. (1394). «فراهنجاری در شعر سبک هندی». مطالعات زبانی- بلاغی. س 6. ش 11. صص 69- 94.
زیپولی، یکاردو. (1363). چرا سبک هندی در دنیای غرب سبک باروک خوانده می‌شود؟ تهران: انجمن فرهنگی ایتالیا- تهران.
سهرابی، محمد. (1391 الف). تختۀ مشق. تهران: آرام دل: قدیم‌الاحسان.
ــــــــــــــ . (1391 ب). تیرۀ سحر. تهران: آرام دل: قدیم‌الاحسان.
ــــــــــــــ . (1391 ج). به همین کالی. تهران: آرام دل: قدیم‌الاحسان.
ــــــــــــــ . (1391 د). نسخۀ نسیان. تهران: آرام دل: قدیم‌الاحسان.
ــــــــــــــ . (1391 ذ). سایۀ صدا. تهران: آرام دل: قدیم‌الاحسان.
ــــــــــــــ . (1394). آواز لال. تهران: جمهوری.
ــــــــــــــ . (1395). فانوس خیال. تهران: جمهوری.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1371). شاعر آینه‌ها (بررسی سبک هندی و شعر بیدل). تهران: آگاه.
 ـــــــــــــــــــ . (1390). شاعری در هجوم منتقدان: نقد ادبی در سبک هندی پیرامون شعر حزین لاهیجی. تهران: آگاه.
شمیسا، سیروس. (1393). سبک‌شناسی نثر. تهران: میترا.
ــــــــــــــ . (1399). نقد ادبی. تهران: میترا.
ــــــــــــــ . (1373). کلیات سبک‌شناسی. تهران: فردوس.
صائب، محمدعلی. (1392). دیوان صائب تبریزی. ج7. به کوشش محمد قهرمان. تهران: علمی و فرهنگی.
فتوحی رودمعجنی، محمود. (1385). بلاغت تصویر. تهران: سخن.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ . (1395). «مضمون در فن شعر سبک هندی». نقد ادبی. س 9. ش 34. صص 119- 156.
کاظمی، محمدکاظم. (1387). کلیدِ درِ باز: رهیافت‌هایی در شعر بیدل. تهران: سورۀ مهر.
کرمی، محمدحسین و مظاهری رودبالی، علی. (1395). «بررسی و تحلیل علل ابهام و دیریابی مفهوم در اشعار صائب». تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا). ش 30. صص 31- 62.
محمدی، محمدحسین. (1374). بیگانه مثل معنی (نقد و تحلیل شعر صائب و سبک هندی). تهران: میترا.
نجاریان، محمدرضا و دیگران. (1384). «ابزار نوسازی تشبیه در دیوان هشت تن از بزرگان ادب عربی و فارسی». مجلۀ دانشکده ادبیات دانشگاه شهید باهنر کرمان. ش 18(پیاپی 15). صص 171- 207.
نیکوبخت، ناصر. (1380). هجو در شعر فارسی: نقد و بررسی شعر هجوی از آغاز تا عصر عبید. تهران: دانشگاه تهران.