محمد سهرابی از شاعران آیینی معاصر با تخلص «معنی» است. با سیری در شش دفتر شعری او به نظر میرسد وی به سبک هندی و تتبع از صائب و بیدل علاقۀ خاصی دارد. انحراف از نُرم بهمثابۀ عنصری مهم، همانگونه که سبب تمایز شعر سبک هندی از اشعار دورههای پیشین شد، سبب نو شدن شعر آیینی محمد سهرابی نسبت به آیینی سرایان پیش از خود نیز شد. برخی از مؤلفههای آشناییزدایی را میتوان در سبک هندی ردیابی کرد. در پژوهش پیشرو کوشیدهایم به این پرسش پاسخ دهیم که با نظرداشت ویژگیهای سبکی شعر هندی، بهویژه اشعار صائب و بیدل، محمد سهرابی از کدام ویژگیها و مؤلفههای آن در ایجاد آشناییزدایی در آفرینش شعر خود بهره گرفته است. به این منظور، با روش تحلیلی- توصیفی و بر اساس شواهد و مستندات بهدستآمده، نشان دادهایم که سهرابی با خلق ترکیبات خاص، همانند صائب و بیدل هم تصاویر شعری خود را مخیلتر کرده، هم این ظرفیت زبانی را به خدمت مضمون درآورده است. ذوق شاعرانۀ او صرفاً متعهد و همگام با ذوق عامه نیست، بلکه در راه خلق مضامین جهانی نیز گام برداشته است. وجود اسلوب معادله در شعر سهرابی، بیانگر ظرفیت زبانی دیگری است که سبب شده است لفظ در ساختار دو عبارت مستقل از هم در خدمت مضمونی واحد قرار بگیرد. ذوق سهرابی صرفاً در خدمت خواص هم نیست و با بهرهگیری از اصطلاحات عامیانه و باورهای رایج در بین عموم، توانسته است زمینهای برای انس عامه با شعر خود فراهم آورد.
طایفی, شیرزاد, & شالچیان ناظر, توحید. (1401). نقش آشنایی زدایی مبتنی بر مؤلفه های سبک هندی(صائب و بیدل) در سبک شعر آیینی محمد سهرابی. پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی, 1(2), 149-174. doi: 10.22077/jcrl.2022.4680.1011
MLA
شیرزاد طایفی; توحید شالچیان ناظر. "نقش آشنایی زدایی مبتنی بر مؤلفه های سبک هندی(صائب و بیدل) در سبک شعر آیینی محمد سهرابی". پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی, 1, 2, 1401, 149-174. doi: 10.22077/jcrl.2022.4680.1011
HARVARD
طایفی, شیرزاد, شالچیان ناظر, توحید. (1401). 'نقش آشنایی زدایی مبتنی بر مؤلفه های سبک هندی(صائب و بیدل) در سبک شعر آیینی محمد سهرابی', پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی, 1(2), pp. 149-174. doi: 10.22077/jcrl.2022.4680.1011
VANCOUVER
طایفی, شیرزاد, شالچیان ناظر, توحید. نقش آشنایی زدایی مبتنی بر مؤلفه های سبک هندی(صائب و بیدل) در سبک شعر آیینی محمد سهرابی. پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی, 1401; 1(2): 149-174. doi: 10.22077/jcrl.2022.4680.1011