1
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران (دانشآموخته دکتری)
2
گروه مطالعات ادبی، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی، سازمان «سمت»، تهران، ایران
10.22077/jcrl.2022.5108.1027
چکیده
عینالقضات همدانی از عارفان مشهور ایرانی اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری است. او در اوان جوانی به مطالعة کتب کلامی پرداخت تا حقیقت و مبنای عقاید خود را دریابد، اما به نوعی تحول و انقلاب فکری رسید و پس از آن به تصوف گرایید. از آثارش چنین دریافت میشود که با کتابهای ادیانی جز اسلام آشنایی داشت. با توجه به ذهن جستجوگر او و محل زندگیاش، که عموماً در غرب ایران بود، میتوان احتمال داد که با عقاید اهل حق آشنا بوده و تحت تأثیر اندیشههای آنان قرار گرفته است. در این مقاله برای اثبات یا رد این احتمال، ضمن بررسی منابع مرتبط و بهویژه آثار عینالقضات و کتب آیینی اهل حق، مباحث مهمی مثل معاد، تمرّد ابلیس، گناه اولیه، وحدت، حلول، جبر و اختیار و آفرینش جهان بهصورت تطبیقی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
مسیحیپور, مرضیه, & فروتن, عبدالرسول. (1401). بررسی تطبیقی اندیشههای عینالقضات و اهل حق. پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی, 1(2), 199-218. doi: 10.22077/jcrl.2022.5108.1027
MLA
مرضیه مسیحیپور; عبدالرسول فروتن. "بررسی تطبیقی اندیشههای عینالقضات و اهل حق". پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی, 1, 2, 1401, 199-218. doi: 10.22077/jcrl.2022.5108.1027
HARVARD
مسیحیپور, مرضیه, فروتن, عبدالرسول. (1401). 'بررسی تطبیقی اندیشههای عینالقضات و اهل حق', پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی, 1(2), pp. 199-218. doi: 10.22077/jcrl.2022.5108.1027
VANCOUVER
مسیحیپور, مرضیه, فروتن, عبدالرسول. بررسی تطبیقی اندیشههای عینالقضات و اهل حق. پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی, 1401; 1(2): 199-218. doi: 10.22077/jcrl.2022.5108.1027