بررسی «زبان شعر» در ترکیب‌بند عاشورایی موسوی گرمارودی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور - تهران ایران

10.22077/jcrl.2023.6549.1054

چکیده

سروده­های عاشورایی از رایج­ترین گونه­های شعر آیینی است که در آن‌ها جلوه­های متنوعی از این واقعه بزرگ مطرح می­شود. ترکیب‌بند‌ِ «آغاز روشنایی‌ِ آیینه‌» یکی از مهم‌ترین‌ اشعار علی موسوی گرمارودی در موضوع عاشورا و حماسة کربلاست که کارکردهای زبانی آن در پژوهش پیش­رو به شیوه توصیفی – تحلیلی، بررسی شده است. این پژوهش بر اساس یکی از الگوهای بررسی زبان شعر، در سه لایۀ بیرونی(آرایه‌های لفظی) میانی (صنایع معنوی) و لایۀ مرکزی (هسته زبان: معنا) انجام شده است. این الگو تمام جنبه‌های شعر و زوایای پیدا و پنهان آن را در برمی‌گیرد و در تحقیقات سبک‌شناسی نیز کاربرد دارد. یافته‌های تحقیق، دربارۀ این ترکیب­بند عاشورایی، نشان داد که این شعر در هر سه لایه به کمال نسبی رسیده است؛ البته بیشترین نمود هنری کلام در لایۀ بیرونی یعنی شگردهای علم بدیع به­ویژه «تکرار» است و سپس استفاده از آرایه‌های معنوی از قبیل تشبیه، استعاره، ایهام، کنایه و تناسب در کمیت و کیفیتی مطلوب دیده می‌شود که سهم تشبیه آن‌هم از نوع حسی، در این لایه بیشتر است. با این تمهیدات، اندیشه شاعر بهتر به خواننده منتقل می‌شود. همچنین برای تعمیق معنا در کنار شگردهای بلاغی از تمهیدات دستور زبان فارسی همانند همسان­سازی و جابه­جایی ارکان جمله نیز استفاده شده، شعر را در «تکنیک» و «معنا» به میزان قابل توجهی، ارتقا بخشیده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات