آبخضر، اصغر؛ متفکر، حسین. (1393). «بررسی تأثیر مراسم و مناسبتهای ملی در تقویت همبستگی و وحدت ملی با تأکید بر تربیت اجتماعی جوانان». دو فصلنامه پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی. س4. ش9. صص 142-113.
آقاخانی بیژنی، محمود؛ محمدی فشارکی، محسن. (1399). «تحلیل کارکردهای اجتماعی آیینها و جشنها در شاهنامه، بر اساس نظریهی امیل دورکیم». جستارهای نوین ادبی. د53. ش210. صص46-25.
آقاجانی، حسین؛ جلال کمالی، اسما. (1391). «بررسی مردم شناختی ورزش باستانی (زورخانهای) در شهر کرمان». دانشهای بومی ایران. ش2. صص60 -31.
آلبویه، محبوبه. (1381). «چهارشنبه و آتش». فردوسی. ش3. صص16-14.
الهویردی زاده، رضا؛ احمدی پور، زهرا؛ کریمی، مهدی؛ صفری، عبداله. (1395). «تبیین رابطه بین توسعهیافتگی سرزمین با سازههای انسانی مستقر در فضای جغرافیایی با تأکید بر جغرافیای انتقادی و انسانگرا (مطالعهی موردی: ایران)». نشریه جغرافیا و برنامهریزی محیطی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان). د27. ش1. صص 186 – 163.
احمدی، حمید. (1390). بنیادهای هویت ملی ایرانی: چارچوب نظری هویت ملی شهروندمحور. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
احمدیزاده، زهراسادات. (1387). «بازیهای کهن ایران». نشریه اطلاعرسانی و کتابداری «کتاب ماه هنر». ش 123. صص 54-57.
اختر شهر، علی. (1385). مؤلفههای جامعهپذیری سیاسی در حکمت دینی. تهران: نشر سازمان انتشارات تبلیغات اسلامی.
ارجمندی، غلامرضا؛ نوروزی، ابوالقاسم. (1389). «حل منازعات قومی در میان عشایر بختیاری شهرستان ایذه: رسم خونبری یا خونبس». مجلهی بررسی مسائل اجتماعی ایران. س1. ش1. صص 44-1.
اشرف، احمد. (1372). «هویت ایرانی». فصلنامهی گفتگو. ش2. صص 26-7.
بوستانی، داریوش؛ امینیزاده، سینا. (1392). «کاوش کیفی ورزش باستانی زورخانه (مطالعه موردی: ورزشکاران شهر کرمان)». راهبرد اجتماعی فرهنگی. س3. ش9. صص 133-109.
بهروز، ذبیح اله. (1346). «گوی و چوگان». بررسیهای تاریخی. د2. ش 9 و10. صص 92-65.
بیگدلو، رضا. (1393). «ارزیابی انتقادی تاریخنگاری ناسیونالیستی در ایران». مطالعات ملی. س15. ش2. صص 126-95.
پاپ زن، عبدالحمید؛ آگهی، حسین؛ شاهمرادی، مهنا. (1399). بازنمایی هویت ایرانی- اسلامی در پرتوی بازیهای بومی و محلی، نهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت. تهران: مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت. دانشگاه تهران.
پورتقی، رؤیا؛ سپهر، محمدهمایون؛ رشیدوش، وحید. (1399). «قدرت و عاملیت و نمایشهای آیینی زنانه (مطالعهای در نمایشهای زنانه قبل از دهه پنجاه)». پژوهشهای انسانشناسی ایران. د10. ش2. صص 308-287.
پورسعید، فرزاد. (1386). «گوناگونی و انسجام ملی در جامعه ایرانی». مطالعات راهبردی. د10. ش35. صص 33-60.
تقوی نسب، نجمه. (۱۳۹۱). «فلسفه و مفاهیم درس تاریخ». مجلهی رشد آموزش تاریخ. د13. ش47. صص 15-6.
توسلی، غلامعباس. (1360). «دورکیم و تقسیم کار اجتماعی». مجلهی نشر دانش. ش 5 و6. صص 27-24.
حیدری، علی؛ دولتشاه، ناصر. (1391). «جلوههای تصوف، فتوت و مذهب تشیع در ورزش باستانی و زورخانهای ایران». پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. س2. ش20. صص72 -57.
حیدری، محمدجواد. (1401). «مشارکت عادلانه اقوام در ساختار سیاسی و صلح پایدار در افغانستان». معارف اسلامی و علوم سیاسی. د5. ش20. صص46-21.
خدادادی، محمدرسول؛ عسکریان، فریبا. (1389). بازیهای بومی و محلی شمال غرب. چاپ اول. تهران: عصر انتظار.
داودی حموله، ثریا. (1393). دانشنامه قوم بختیاری (تحلیل آداب، آیین، سنت، اعتقاد و باورداشت). اهواز: انتشارات معتبر.
درکیم، امیل. (1396). صور ابتدایی حیات دینی. ترجمهی باقر پرهام. چاپ ششم. تهران: ثالث
درویشی، محمدرضا. (1380). از میان سرودها و سکوتها. تهران: موسسه ماهور.
رضوی فرد، بهزاد؛ مرادقلی، حسین؛ ضرغامی، سیروس. (1395). «بررسی آثار ترمیمی اجرای مراسم خون صلح؛ مطالعه موردی در استان کرمانشاه». نشریه حقوقی دادگستری. د80. ش94. صص 234 – 217.
سازمند، بهاره. (1397). «نوروز و همگرایی فرهنگی در حوزهی تمدّنی ایران». سیاست و روابط بینالملل. س2. ش1. صص 104-89.
سالم، ملیحه؛ غفاری هشتجین، زاهد. (1395). «بررسی نقش مؤلفههای دینی عید نوروز در تقویت هویت ملی». اولین کنفرانس بینالمللی مطالعات اجتماعی فرهنگی و پژوهش دینی-غدیر. رشت.
سجادی، سیدمحسن. (1398). «تحلیل آیین نمایشی اسب چوبی و بررسی منشأ آن». نشریهی فرهنگ و ادبیات عامه. د7. ش26. صص 100 – 81.
سلطانپور، عقیل. (1398). «مطالعه و بررسی نهادهای کیفری سنتی ایرانی در قوم بختیاری». مطالعات ایرانشناسی. س5. ش14. صص 106- 89.
سلیمی، مینو. (1390). «نوروز». انسان و فرهنگ. س1. ش1. صص21-1.
سیدامامی، کاووس. (1377). «یکپارچگی ملی و رشد هویتهای قومی». مطالعات راهبردی. پیششماره 1. صص 7-17.
شایسته رخ، الهه. (1390). «آیینهای شب یلدا در فرهنگ مردم ایران». فرهنگ مردم ایران. ش27. صص 26 -9.
شمس، مجید؛ بختیاری وارسته، زهره. (1394). «گردشگری و آیینهای باستانی در ایران». نگرشهای نو در جغرافیای انسانی. س7. ش26. صص 262-243.
طالبیان، محمدحسن. (1386). «اهمیت و نقش تعامل فرهنگی در اعتلای جهان معماری (با نگاه ویژه به تخت جمشید و پاسارگاد)». نشریه بینالمللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید. د18. ش5. صص 91 -81.
طرفی حردانی، سهام؛ رستمی، محسن. (1401). «واکاوی مسیرهای صلح». دانشنامهی علوم سیاسی. س3. ش8. صص 106 -88.
عباسزاده کناری، عالمه؛ امینی، علیاکبر؛ مایلی، محمدرضا؛ توحیدفام، محمد. (1398). «شأن و جایگاه نوروز در نزد ایرانیان با تأکید بر شاهنامه». پژوهش اجتماعی. د11. ش45. صص 148-122.
عباسزاده مرزبالی، مجید. (1399). «نهاد آموزشوپرورش و ضرورت اتخاذ سیاست هویتی جامع بهمنظور تقویت هویت ملی در ایران». علوم سیاسی. د16. ش50. صص 77 -57.
عباسی، فهیمه؛ خندقی، جوادامین. (1400). «تحلیل جنبه نمایشی آیینهای اسب چوبی و نخل گردانی سبزوار از منظر پال وودراف». پژوهش در هنر و علوم انسانی. ج1. س6. ش36. صص 54 -45.
عبداللهی، محمد؛ قادرزاده، امید. (1382). «فاصله قومی و عوامل مؤثر بر آن در ایران». فصلنامه علوم اجتماعی. د10. ش24. صص 36-1.
عبدالهی، پریسا؛ سامانیان، کورس. (1397). «جایگاه ارزش و ارزششناسی در رویکردهای گذشتهی حفاظت و مرمت در محوطهی میراث جهانی تخت جمشید». مجله مطالعات باستانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران. د10. ش2. صص 203-185.
غرایاق زندی، داود؛ ماکویی، سویل. (1398). «بنیانهای طبیعی صلح و دوستی در آیین نوروز». تحقیقات فرهنگی ایران. د12. ش46. صص 23-1.
غلامی، حسین؛ مرادقلی، حسین. (1394). «خون صلح؛ حلوفصل سنتی قتل». نشریه علمی پژوهشهای حقوق جزا و جرمشناسی. د3. ش5. صص 184- 159.
فتحاللهی، ابراهیم. (1395). «اتحاد اقوام ایرانی و نوروز باستانی». سایت صدای معلم، http://www.sedayemoallem.ir
قرخلو، مهدی. (1382). «تحکیم همبستگی ملی با تأکید بر عناصر جغرافیای فرهنگی در ایران». پژوهشهای جغرافیایی. د35. ش3. صص 86-75.
قلیزاده، عبدالحمید. (1392). «عید نوروز، عامل همگرایی در روابط کشورها». رشد آموزش علوم اجتماعی. د15. ش3. صص 21-16.
کریمی، مهدی؛ حافظ نیا، محمدرضا. (1397). «تبیین نقش دولت محلی در صلح سازی». فصلنامه ژئوپلیتیک. س14. ش3. صص 30-1.
کریمیمله، علی. (1385). «چند فرهنگ باوری و همبستگی ملی: تأملی انتقادی». فصلنامه مطالعات ملی. س7. ش3. صص93-114.
کیانی، امران؛ سمیعی اصفهانی، علیرضا. (1396). «بررسی نقش و کارکرد نمادهای مناسکی در همبستگی ملی در جمهوری اسلامی ایران». رهیافت انقلاب اسلامی. س11. ش41. صص 70 -51.
کریمپور، نسرین. (1394). «بررسی و تحلیل بازیهای کودکانه قرن ششم هجری به استناد اشعار خاقانی شروانی». نامه انسانشناسی. س13. ش23. صص 218-194.
گیویان، عبداله. (1385). «آیین، آیینی سازی و فرهنگ عامهپسند دینی: تأملی در برخی بازنماییهای بصری دینی و شیوههای جدید مداحی». نشریه مطالعات فرهنگی و ارتباطات. د2. ش5. صص 211- 179.
ماسوری، شکوفه. (1382) «خی صُل». مجله نامهی انسانشناسی. د2. ش3. صص 92 – 71.
ماکویی، سویل. (1395). «جلوههای کارکردی صلح در آیین نوروز؛ ثبات، عدالت، رهایی». فصلنامه فرهنگ مردم ایران. ش44. صص 91 -75.
محتشم، عادله؛ سامانیان، صمد. (1396). «کارکردشناسی نخل در آیین نخل گردانی از منظر حفاظت از گنجینههای فرهنگی ایران». نشریه پژوهشهای ایرانشناسی. د7. ش2. صص 121 – 103.
مختاریان، بهار؛ واعظ شوشتری، تهمینه. (1396). «تحلیل ساختاری آیینهای اسب چوبی و کوسه برنشین در ایران و پیوند آن با آیینهای فرهنگ هند و اروپایی». نشریه پژوهشهای انسانشناسی ایران. د7. ش2. صص 115-93.
مرادی غیاثآبادی، رضا. (۱۳۸۷). راهنمای زمانِ جشنها و گردهماییهای ملی ایران باستان. تهران: نوید شیراز.
مرشدیزاده، علی. (1387). «نمادها و آیینها در ایران پس از انقلاب و نقش آنها در همبستگی ملی». نشریه مطالعات ملی. د9. ش4. صص 98 -73.
مقصودی، مجتبی؛ علی پور، جعفر. (1390). «بررسی نمادها و آیینهای مشروعیت بخش در برنامههای صداوسیما با تأکید بر مناسک مذهبی». فصلنامه مطالعات روابط بینالملل. د4. ش14. صص 116-77.
مقصودی، منیژه؛ غربی، موسیالرضا. (1392). مراسم آیینی اسب چوبی. مجموعه مقالات انسانشناسی هنر به کوشش بهار مختاریان و محمدرضا رهبری. اصفهان: حوزهی هنری اصفهان.
موسویفر، زهره. (1397). «بازتاب فلسفه سیاسی هابز و کانت راجع به صلح در توسل به عدالت کیفری بینالمللی». پژوهشهای روابط بینالملل. د8. ش30. صص 124-75.
مولادوست، کیومرث؛ شاه امیری، ربابه؛ بهادر، حسین؛ جاوید، فضائیل. (1398). «امکانسنجی برگزاری مسابقات چوگان در تنگ چوگان کازرون و اثرات پیشبینیشده آن بر جامعه میزبان». فصلنامه علوم ورزش دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج. د11. ش36. صص 102-81.
مؤمنی، مصطفی؛ صرافی، ظفر؛ قاسمی خوزانی، محمد. (1387). «ساختار و کارکرد گردشگری مذهبی - فرهنگی و ضرورت مدیریت یکپارچه در کلان شهر مشهد». فصلنامه جغرافیا و توسعه. د 6. ش11. صص 38-22.
میرئی، حسن. (1349). آیینه پهلواننما. تهران: نشر میهن.
نامیان، فاطمه؛ عشایری، طاها؛ صالحی، حوریهسادات؛ سیفی، محمدرضا. (1399). «خون بس در فرهنگ سنتی ایران: تحلیل کارکردگرایانه از منظر دورکیم». فرهنگ مردم ایران. ش60. صص 130-107.
نولان، پاتریک؛ لنسکی، گرهارد. (1386). جوامع انسانی (مقدمهای بر جامعهشناسی کلان). ترجمه ناصر فکوهی. چ 3. تهران: نشر نی.
ویلیامز، فرانک پی؛ مک شین، ماری لین. (1388). نظریههای جرمشناسی. ترجمه حمیدرضا ملکمحمدی. چاپ سوم. تهران: میزان.
یوسفی، علی. (1380). «روابط بینقومی و تأثیر آن بر هویت ملی اقوام در ایران». فصلنامه مطالعات ملی. ش8. صص13-42.
Bell, C. (1992), Ritual Theory, Ritual Practice. New York, Oxford: Oxford University Press.
Brunton, R. (1980), Correspondence. Man (NS), 15(4), pp. 734-35.
Cashman, R. (2002). Sport in the National Imagination. Walla Walla Press, Sydney.
Geertz, C. (1973). The Interpretation of Cultures: Selected Essays. New York: Basic Books.
Parekh, Bhikhu (2005); Dialogue Between Cultures, Democracy, Nationalism and Multiculturalism, Ramon Maiz and Ferran Requjo, UK: Frank Cass Publications.
Philippot, P. 1972. Historic preservation: philosophy, criteria, guidelines, I, in: Price, N., Stanley, T. Jr., Kirby, M., Vaccaro, Melucco, A., (eds.), historical and philosophical issues in the conservation of cultural heritage, Los Angeles, The Getty Conservation Institute pp.268-
Turner, V. (1984), The Anthropology of performance. New York: performing Arts Journal Publications.