بررسی نقوش و متون آیینی سنگ مزارهای قاجاری گورستان های شهنشاه، حیات الغیب و حاجی بکتاش لرستان (براساس کارکرد اجتماعی فرد متوفی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد هنر اسلامی دانشگاه بیرجند

2 استادیار گروه باستان شناسی دانشگاه بیرجند

3 دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه بیرجند

10.22077/jcrl.2024.7169.1096

چکیده

بسیاری از دانسته‌های امروز ما از نحوه زندگی گذشتگان، در نتیجه بررسی باستان‌شناسان از درون گور‌ها با آثار بر جای مانده آرامگاه‌ها، و نقوش کنده شده روی آن‌ها است. آثار بجامانده در دل سنگ، چون عالمی خاموش، گنجینه هنر گذشتگان را معرفی می‌کند. از دوره‌ی قاجاری تعداد زیادی گورستان در نقاط مختلف ایران از جمله استان لرستان به ‌جا مانده است. این پژوهش قصد دارد به بررسی نقوش سنگ قبرهای گورستان‌های شهنشاه، حیات‌الغیب و حاجی بکتاش لرستان (براساس کارکرد اجتماعی فرد متوفی) در دوره‌ی قاجاری بپردازد.

پرسش‌هایی که در موضوع نوشتار حاضر به آن میپردازد عبارت است از: 1. مضمون و محتوای نقوش تزیینی گورستان‌های مورد مطالعه در ارتباط با فضای اجتماعی و فرهنگی استان لرستان چگونه تفسیر میشود؟ 2. نقوش و تزیینات سنگ قبر قبرستان‌های مورد مطالعه به چندگروه تقسیم می‌شوند؟ 3. نقش مایه‌های سنگ مزارهای مورد مطالعه دارای چه مضامین و مفاهیم نمادگرایانه هستند؟. به منظور رسیدن به اهداف پژوهش روشی که در این مقاله ‌به کار گرفته می‌شود توصیفی-تحلیلی است. اطلاعات لازم با استفاده از منابع کتابخانه‌ای، پایان‌نامه‌ها و مقاله-های مختلف و میدانی جمع‌آوری شده است. نتایج حاصله از بررسی نقوش سنگ قبرهای گورستان‌های شهنشاه، حیات‌الغیب و حاجی بکتاش لرستان نشان می‌دهد نقوش روی سنگ قبرهای گورستان گوشه شهنشاه انجام شد، موضوعاتی همچون مذهبی (نشانه های سوگ و سوگواری، نشانه های عبادت، ایمان) و غیرمذهبی ( نشانه های جنگاوری، شکار، سوارکاری، حیوانات و شجاعت، نشانه های مهمان نوازی، نشانه های بانوان و آراستگی بانوان) به کار رفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • احمدزاده، فرید؛ حسینی، سیدهاشم؛ نورسی، حامد. (1397)«پژوهشی بر شناخت مضامین و نقوش سنگ قبور ایل گوران در شهرستان اسلام‌آباد غرب (شاه آبادسابق)». مبانی نظری هنرهای تجسمی انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران. د 3. ش 1. صص 45-49
  • اعظم­زاده، محمد و پورمند، حسینعلی. (1388). «درآمدی بر نحوه شکل­گیری نقوش در سنگ­گورهای منطقه سفیدچاه». هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی. د 1. ش 39. صص 89-93
  • ایزدپناه، حمید. (1376). آثار باستانی و تاریخی لرستان. ج3. چاپ سوم. تهران: نشر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
  • بوکهارت، تیتوش؛ رجب­نیا، مسعود. (1365). هنر اسلامی و زبان بیان. تهران: سروش.
  • پارسا، بهجت­الله. (1388). لرستان در باستان و امروز. خرم­آباد: انتشارات شاپور خواست.
  • پویان، جواد؛ خلیلی، مژگان. (1389). «نشانه شناسی نقوش سنگ قبرهای دارالسلام». کتاب ماه هنر. ش 114. شهریور. صص 16-19.
  • تناولی، پرویز. (1388). سنگ قبر. تهران: ینگاه.
  • جباری کلخوران، صداقت و خیبری، محمدرضا. (1385). «بررسی سنگ­نبشته­های تاریخی شهرستان یزد (سنگ قبور قرون 5 تا 13 هجری) با تاکید بر ویژگی­های گرافیکی آن». کتاب ماه هنر. ش 145. صص 56-67
  • حسنوند، حجت اله. (1388). بررسی فرم و نمادپردازی در سنگ گور­های لرستان با توجه به پیشینه تاریخی و اساطیری. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس. تهران.
  • خسرونژاد، پدرام. (1377). «سنگ مزارها از پنجره­ی مردم شناسی هنر». کتاب ماه هنر. ش1. صص 34-39.
  • خسروی، لیلا. (1395) «پژوهشی در آرامگاه تاریخی موسوم به حاجی بکتاش در منطقه شینه قلابی لرستان». مردم شناختی. د2. ش3. صص59-77.
  • رستمی، مصطفی، محمودی، فتانه؛ ملک­زاده، سودابه. (1396). «نمادشناسی نقش­مایه­های سنگ مزارهای لرستان» اولین کنفرانس ملی نمادشناسی در هنر ایران با محوریت هنرهای بومی. بجنورد.
  • رفیع­فر، جلال­الدین. (1381). «سنگ­نگاره­های ارسباران (سونگون)». بهار و تابستان.
  • سگوند، اردشیر. (1377). «آیین­های سوگواری در لرستان و ریشه­های آن». کیهان فرهنگی. ش149. بهمن. صص 33-41.
  • شریفی­نیا، اکبر؛ ساریخانی، مجید؛ دولت­یاری، عباس؛ قائمی، نعیمه. (1395). «شناخت و بررسی مضامین و نقوش تزیینی سنگ قبور شهرستان دره‌شهر در استان ایلام». هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی. ش65 . بهار. صص 67-78.
  • صالحی­بالادهی، آتنا. (1393). «بررسی نقوش و نشانه­های نمادین در سنگ قبرهای گورستان سفیدچاه مازندران». دومین همایش ملی پژوهش­های کاربردی در «جغرافیا و گردشگری».
  • الفتی، زهره. (1396). «نماد و نشانه­های جنسیت زن در نقوش سنگ­مزار سه گورستان قدیمی در استان ایلام». پایان­نامه کارشناسی­ارشد. دانشکده هنر و معماری. دانشگاه یزد.
  • فرزین، علی­رضا. (1384) «گورنگاره­های لرستان، پژوهشی در نقش و مضمون سنگ گورهای لرستان». پژوهشکده مردم شناسی.
  • کاظم­پور، مهدی و محمدزاده، مهدی. (1399). «تحلیل نمادشناسی نقوش سنگ مزارات اسلامی موزه شهر اهر». هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی. ش 81. بهار.
  • کاظمی، نوشین. (1395). بررسی بینامتنی نقوش سنگ قبر­های بختیاری. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا (س). تهران.
  •  
  • گرابار، اولگ، (1385). «اولین بناهای یادبودی اسلامی». ترجمه کلود کرباسی. اثر. ش 26 و 21. اردیبهشت و خرداد. صص 45-57.
  • گیرشمن، رومن. (1372). ایران از آغاز تا اسلام. ترجمه محمد معین. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
  • ملازاده، کاظم؛ محمدی، مریم. (1376). دایره المعارف بناهای تاریخی ایراندر دوره اسلامی (بناهای آرامگاهی). تهران: انتشارات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
  • موسوی بجنوردی، کاظم. (1389). دانشنامه ایران. تهران: بنیاد دایره المعارف اسلامی.