احمدیفرد، حسن. (1399). «جلوههای اسطورهای در واقعۀ عاشورا»، سایت دین آنلاین، 17/7/1399، https://www.dinonline.com/21583.
ادوای، مظهر؛ وکیلی، هادی. (1395). «بازتاب واقعۀ عاشورا در ادبیات هورامی (با تأکید بر نسخۀ خطی مقتل امام حسین (ع) به زبان هورامی). فصلنامۀ شیعهشناسی. س14.ش54. صص 172-141.
اسماعیلپور، ابوالقاسم. (1391). اسطوره، بیانِ نمادین. چاپ سوم. تهران: سروش.
بهار، مهرداد. (1376). از اسطوره تا تاریخ. گردآورنده و ویراستار ابوالقاسم اسماعیلپور. تهران: چشمه.
بهار، مهرداد. (1386). پژوهشی در اساطیر ایران. چاپ ششم. تهران: آگه.
پرنیان، موسی. (1374). فرهنگ عامه کرد (کرمانشاه). پایاننامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
تورات، عهد جدید و عهد قدیم (کتاب مقدس). (بیتا). بههمت انجمن پخش کتب مقدسه. تهران: بینا.
حسینی، رایان. (1402). «ریشههای عزاداری ماه محرم در فرهنگ و تاریخ ایران»، سایت رویداد، 6/5/1402، https://www.rouydad24.ir/fa/news/344148.
حصوری، علی. (1387). سیاوشان. تهران: چشمه.
دوبوکور، مونیک. (1376). رمزهای زنده جان. ترجمۀ جلال ستاری. چاپ دوم. تهران: مرکز.
رنجبر، محسن. (1388). «جریانشناسی تاریخی رویکرد و قرائت حماسیـ اسطورهای از واقعۀ عاشورا (از صفویه تا مشروطه)». تاریخ اسلام در آینۀ پژوهش. س6. ش3. پیاپی 23. صص 180-153.
شایگان، داریوش. (1371). بتهای ذهنی و خاطرة ازلی. چاپ دوم. تهران: امیرکبیر.
شایگان، داریوش. (1374). زیر آسمانهای جهان. ترجمۀ نازی عظیما. تهران: فرزان.
شیخ صدوق، محمد بن علی. (1400 ق). الامالی، بیروت: مؤسسۀ الاعلمی للمطبوعات.
شیرزادی، آتنا؛ درویشی، محمد؛ بکائیان، داود. (1400). «ارتباط موضوع و رنگ در کاشینگارههای عاشورایی تکیۀ معاونالملک کرمانشاه». فصلنامۀ علمی نگره. ش57. صص 129-111.
صمدی، مهرانگیز. (1367). ماه در ایران از قدیمیترین ایام تا ظهور اسلام. تهران: علمی و فرهنگی.
فردوسی، ابوالقاسم. (1386). شاهنامه. به کوشش جلال خالقی مطلق. تهران: دایرهالمعارف بزرگ اسلامی.
کاظمنیا، فریبا. (1383). «حسین در سیمای اساطیر»، سایت تبیان. پنجشنبه. 22/11/1383،https://article.tebyan.net/21652 .
کنجوری، احمد؛ ذوالفقاری، حسن. (1401). «تحلیل ابعاد هنری، ادبی، آیینی و اساطیری چمری»، مطالعات ایرانی. د21. ش41. صص 495-531.
کوپر، جیسی. (1379). فرهنگ مصور نمادهای سنتی. ترجمۀ ملیحه کرباسیان. تهران: فرشاد.
گیرشمن، رومن. (1380). ایران از آغاز تا اسلام. ترجمۀ محمد معین. چاپ سیزدهم. تهران: علمی و فرهنگی.
گیلانی، نجمالدین؛ گیلانی، آذرنوش. (1393). «سوگ سیاوش و شباهت آن به سوگآیینهای محلی»، فصلنامۀ ادبیات و زبانهای محلی ایرانزمین. د 4. ش 1. صص 202-181.
محمدپور، احمد؛ شاهیزاده، رامین. (1390). «مطالعۀ مردمشناختی مراسم عاشورا در شهر اردبیل». مجلۀ مطالعات اجتماعی ایران. د5.ش3. صص 146-126.
مختاریان، بهار. (1387). «موی بریدن در سوگواری». نامۀ فرهنگستان. س10. ش4. صص 55-50.
مظفری، علیرضا. (1399). «پیوند اسب و قهرمان در روایتهای اساطیری و حماسی ایران». کهننامۀ ادب پارسی. س11. ش2. صص315-295.
میرحیدری، مریمالسادات. (1396). «آیین چمر، آیینی به جا مانده از سوگ سیاوش». فصلنامۀ فرهنگ مردم ایران. ش50 و 51. صص 119-99.
ویدن گرن، گئو. (1381). جهان معنوی ایران از آغاز تا اسلام. ترجمۀ محمود کندری. تهران: میترا.
هرودوت. (1356). تواریخ. ترجمۀ غلامعلی وحید مازندرانی. تهران: چاپخانۀ آشنا.
هینلز، جان راسل. (1387). شناخت اساطیر ایران، ترجمۀ ژاله آموزگار و احمد تفضلی. چاپ سوم. تهران: چشمه.
یسنا، بخشی از کتاب اوستا. (1380). تفسیر و تألیف ابراهیم پورداوود. تهران: اساطیر.
یشتها. (1381). ابراهیم پورداوود. ج1 و 2. تهران: اساطیر.
Golan, A. (1991). Myth and Symbol, Symbolism in Prehistoric Religions, Jerusalem.