1
دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان
10.22077/jcrl.2025.8667.1180
چکیده
آیینهای گیاهی آیینهایی هستند که در آنها گیاهان نقش محوری و نمادین دارند. بعضی از گیاهان و درختان از روزگاران کهن گاه تقدیس و گاهی سرزنش شدهاند. در آغاز مردم برای پاسداشت خدایان کشاورزی و امثال آن، گیاهان و درختان را بزرگ میداشتند و برای آنها آیینهایی را برگزار میکردند. قوم لک یکی از اقوامی است که همچنان آیینهای گیاهی را در میان خود زنده نگاه داشته است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با ابزار کتابخانهای و مصاحبه انجام گرفته است. هدف این پژوهش آن بوده است که آیینهای گیاهی قوم لک را بررسی و تحلیل کند. بنابراین بعد از بررسی این نتایج به دست آمده است: باورهای مردم لک دربارۀ درختان و گیاهان بیشتر برگرفته از فهم بشر نخستین نسبت به درختان و گیاهان است. اینکه آنها گمان میکردند درختان و گیاهان جاندارند و پیرامون خود را درک میکنند. در نظر لکها برخی از درختان و گیاهان باعث رسیدن به خواستهها میشوند. به همین منظور آنها آیینهایی مانند ترساندن درخت بیمیوه، نامگذاری به نام درختان و گیاهان، احترام به درختان، دود کردن سقز، نگاهداشتن تاک، آویختن درک و کنگر، سبزۀ نوروز، آش دندان، خالکوبی با طرح گلها و گیاهان و... را اجرا میکنند.
رضایینورآبادی، علیعباس. (1386). «طب و درمان عامیانه در بین قوم لک». نجوای فرهنگ. ش 5 و 6. صص 84- 71.
جوادی، صادق. (1388). بررسی اشعار چل سُرو به زبان لکی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. خرمآباد: لرستان.
حیدرنتاج، وحید؛ مقصودی، میترا. (1398). «مقایسۀ تطبیقی مضامین مشترک گیاهان مقدس در نقشمایههای گیاهی معماری پیش از اسلام ایران و آرایههای معماری دوران اسلامی». باغ نظر. د 16. ش17. صص 50- 35.
حیدری، علی؛ یاراحمدی، مریم. (1396). «همزاد و جلوههای آن در باور قوم لک». فرهنگ و ادبیات عامه. س 6. ش20. صص 250- 225.
خرایی، کبری. (1393). «کشاورزی در آیینۀ ضربالمثلها و کنایات بخش خزل». فرهنگان. ش43. صص 61- 41.
دهخدا، علیاکبر (1341). لغتنامه. 33 جلد. تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
رضایینورآبادی، علیعباس. (1372). فرهنگ قوم لک. پایاننامه کارشناسیارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
زمردی، حمیرا. (1382). نقد تطبیقی ادیان و اساطیر در شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی، منطقالطیر. تهران: زوّار.
زمردی، حمیرا. (1387). نمادها و رمزهای گیاهی در شعر فارسی. تهران: زوّار.
محلوجیزاده مهابادی، معصومه؛ شایگانفر، حمیدرضا؛ اوحدی، مهرانگیز. (1401) در مقالۀ «مضامین اسطورهای گیاهان و حیوانات در اوستا و بندهشن». جستارهای ادبی. شمارۀ 52. صص 218- 197.
مرادخانی، صفیه؛ رستمی، آمنه. (1390). «تحلیل فال چهل سرو در گویش کاکاوندی شهرستان هرسین». همایش ملی کلهباد. خرمآباد.
مشبکیاصفهانی، علیرضا؛ صفایی، نرگس. (1398). «بررسی تطبیقی گیاهان مقدس و اسطورهای در هنر صدر اسلام و پیش از اسلام با تأکید بر نقشبرجستهها». معماریشناسی. س 2. ش 12. صص 13- 1.
موله، ماریان. (1395). آیین، اسطوره و کیهانشناسی در ایران باستان. ترجمۀ محمّد میرزایی. تهران: نگاه معاصر.
بیرانوند, یوسف علی و خسروی, مینا . (1404). بررسی آیینهای گیاهی در میان قوم لک. پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی, 4(1), -. doi: 10.22077/jcrl.2025.8667.1180
MLA
بیرانوند, یوسف علی , و خسروی, مینا . "بررسی آیینهای گیاهی در میان قوم لک", پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی, 4, 1, 1404, -. doi: 10.22077/jcrl.2025.8667.1180
HARVARD
بیرانوند, یوسف علی, خسروی, مینا. (1404). 'بررسی آیینهای گیاهی در میان قوم لک', پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی, 4(1), pp. -. doi: 10.22077/jcrl.2025.8667.1180
CHICAGO
یوسف علی بیرانوند و مینا خسروی, "بررسی آیینهای گیاهی در میان قوم لک," پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی, 4 1 (1404): -, doi: 10.22077/jcrl.2025.8667.1180
VANCOUVER
بیرانوند, یوسف علی, خسروی, مینا. بررسی آیینهای گیاهی در میان قوم لک. پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی, 1404; 4(1): -. doi: 10.22077/jcrl.2025.8667.1180